Alla inlägg under oktober 2015

Av Helga - 31 oktober 2015 10:06

Fortfarande har vi massor av barnfamiljer som är ute och reser och det är full fart och härligt!

Igår hade vi t ex fyra ensamåkande barn på samma flygning. Tjejen som hämtade barnen (assistansservice) sa att under just den halvtimmen hade de 27 ensamåkande barn som ankom eller skulle resa iväg på arlanda inrikes.

Mitt flygbolags trafik ökar den närmaste tiden och vi har nya linjer och nya flygplan på ingång. Detta innebär att vi anställer ny personal, både piloter och kabinpersonal. Flera hundra nya ska tillkomma fr o m nu t o m våren. Senast förra veckan kom en ny kurs kabinpersonal ut på linjerna. Jag checkade ju också ut en ny kollega i september. Jag rekommenderar ofta ny personal att gå med i facket. Det är ett bra sätt att få hjälp i ens arbetssituation och tillsammans blir vi starkare anser jag...

Idag blir det en flygning ner till medelhavet. Nu börjar det nog bli dags för många höstlovsfirare att resa hemåt så vi räknar med "fulla hus" på hemvägen.

#helga #flyg #resa #facket

Av Helga - 29 oktober 2015 21:46

Så var den ledigheten redan slut. Imorgon står alarmet på 04.40 Puh!

Idag var vi ute på landet och kollade läget. Vi har hantverkare i stugan som håller på att bygga ett kombinerat dusch- och toalettrum i ett fd sovrum. Halva rummet blir förråd - det gäller ju att ta tillvara alla utrymmen när man har trångt. Efter detta har vi inget sovrum kvar i "stora" huset utan får sova i nya friggeboden istället och på sikt kanske bygga ut.

Det blev en fikastund och en promenad också innan vi for hem igen.

#ombyggnad #helga #hälsa #inredning #norrtälje

Av Helga - 27 oktober 2015 10:09

Igår hade vi en barnfamilj som satt på den första stolsraden. De hade en liten baby och även en flicka som var runt tre år gammal.

De hade med sig ett rätt så udda handbagage - en bobby car.

Vi backade in bilen i "garaget"... dvs i vårt crew-skåp där vi som tur var hade plats över. Det är inte varje dag jag ser en bobby car i mitt skåp när jag ska plocka fram mina skor, mitt förkläde och plånboken. Så ett foto måste jag bara ta innan serveringen kunde börja.

#bobbycar #helga #barn #flyg #resa #handbagage

Av Helga - 26 oktober 2015 12:02

Jag kom hem vid två inatt och nu hör jag på radio att det är tågstrul. Jag måste alltså ge mig av mot jobbet igen tidigare än beräknat för att komma i tid till incheckningen.Det är tur att arlandabussen är pålitlig.

Nåväl efter dagens flygningar hägrar min ledighet. Känns som fredag för mig!

#helga #flyg #strul #tågresa

Flyg · Resor
Av Helga - 25 oktober 2015 10:51

Jag flög nyligen hem från Grekland och det var fullsatt ombord, som det ofta är på våra flygningar. Många svenskar med grekiskt ursprung flög med oss och det var livat och rörigt men härligt, härligt. Jag tror aldrig jag sett så mycket handbagage heller - my god! Vi kunde inte stänga flygplansdörren förrän vi var säkra på att allt skulle få plats inne i kabinen.

Vissa resenärer tyckte allt var toppen under resan medan andra tyckte det var förfärligt rörigt. Ja, vad ska man göra för att alla ska vara nöjda?

Nu lite familjeumgänge under dagen och sen ska jag ut och flyga ikväll igen.

Bilden är från Malmö där jag var i helgen.

#greece #grekland #helga #flyg #resa #jobbahelg

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 23 oktober 2015 11:11

En mysig hotellfrukost blev det idag tillsammans med tre kollegor och då hade jag redan gymmat på hotellets fina gym (se gårdagens inlägg). Det är inte så många träningsanläggningar som har kristallkronor i taket. Solen skiner här på orten så det blir helt klart en promenad idag också...

Igår hade vi fem flighter varav fyra var helt fullsatta, vi träffade alltså ca  600 passagerare under dagen. Vi hälsar när de kommer in och säger hej då när de går av. Vi serverar och försöker ge en personlig touch vid alla möten. En del har man sett förut men de allra flesta känner man inte igen. Igår hade vi bl a en resenär som var väldigt ovan vid att resa.  Han frågade vilken plats han skulle ta men förstod inte trots att jag talade om vilken sittplats han hade. Jag följde med honom till hans plats istället. När han skulle gå av hittade han inte sitt handbagage men jag bad honom sitta ner och så hjälpte vi honom när de flesta gått av. Jag älskar de här mötena med våra kunder men jag kan lova att jag var trött igår kväll när vi kom till hotellet efter mer än elva timmar på jobbet...

Under en så lång flygdag blir man lite isolerad också. Vi har oftast inte någon tillgång till nyheter mm så imorse när jag vaknade blev jag bara så ledsen när jag blev uppdaterad med nyheten om skolmorden i Trollhättan. Vad är det för värld vi lever i?

#flyg #flygvärdinna  #helga #gym #hälsa #resa #nyheter #trollhättan #mord

Av Helga - 21 oktober 2015 13:39

Idag har jag och dottern varit på Friskis och Svettis och tränat på deras gym. Vår dotter har ju varit elitidrottare så en bättre lärare kan man ju knappast ha. Nu ska jag nog våga gymma även på egen hand framöver. Efteråt åkte vi till ett stort köpcentrum och åt lunch i deras food court. Jag valde att äta sushi och tösen tog en libanesisk gryta med ris. Det blev så mycket kvar av grytan så vi bad att få ta hem det i en låda,  en "doggy bag". En student behöver ju vända  på slantarna och då är det ju synd att kasta bort så god mat.

Igår träffade jag mamma och pappa. Jag hjälpte dem med lite grejer hemma först och sen åkte vi till ett mysigt konditori. Imorgon bär det av igen, bl a till Malmö. Väskan ska packas och den här gången tar jag med mig träningskläder. Hotellet i Malmö har nog det finaste gym jag sett.

#helga #hälsa #gym ##träna #sushi #libanesiskt #mat #friskisosvettis

Av Helga - 20 oktober 2015 08:30

Ibland blir det lite fel... som igår då jag skulle ringa ett företag som ska komma och byta ut vårt takfönster. När jag skulle uppge efternamnet sa killen efter en stund.

- Det fanns en idrottsman som hette så här i stan förut.

Jag svarar;

- Ja, det är han.

- Eller, haha,  nu är det ju hans fru som ringer.