Alla inlägg under maj 2015

Av Helga - 9 maj 2015 12:23

Jag är redan hemma från jobbet efter min korta nattvila i Skåne. Dottern har just cyklat till stan för att träffa en kompis och maken och sonen lägger i båten på landet. Jag har unnat mig en egen stund med kaffe och morgontidningen på altanen. Mysigt!

På vår morgonflygning hade vi med oss ett äldre Indiskt par. När vi kontrollerade kabinen innan start satt mannen och SMS:ade och jag frågade om han satt telefonen i "flight mode" som man ska göra. Han såg undrande ut så jag sa att jag kunde hjälpa till och som tur var hade han samma sorts telefon som jag har själv. Efter landning när det var dags att stiga av planet erbjöd jag mig att ställa tillbaka mobilen i ursprungsläge. Mannen blev glad och tacksam - jag tror faktiskt inte han visste hur man skulle göra detta.

Vi kom in till vårt hotell sent igår kväll och stack igen tidigt imorse. Vi i kabinpersonalen skulle bo på ett hotell ute på landet (pga den korta vilan) och piloterna skulle in till stan. En av mina kollegor berättade att sist hon skulle bo på det där lantliga hotellet hade taxichauffören glömt och stanna så de hade fått åka hela vägen in till stan och släppa av piloterna och sen hade de fått åka tillbaka ut till vårt hotell igen. Så tokigt det kan bli...

Inredningsdetalj från vårt hotell. Krokar på väggen...

#flyg #helga #mobil #sms

Av Helga - 8 maj 2015 10:45

Sista arbetsdagen den här veckan för många...

Dottern går en kurs onsdag till fredag den här veckan och det är genom sin arbetsgivare Proffice. Normalt sett är hon ju student vid Uppsala universitet men det är ju bra att tjäna lite extrapengar inför flytten till ett studentrum i höst. Nu jobbar hon en del på ett arkitektkontor och genom den här nya kursen kommer hon också att kunna jobba på en tolkförmedling. Sonen jobbar på inom NCC och maken som är speciallärare tar också helg i eftermiddag.

Jag är precis i början av min arbetsvecka och ska åka iväg på eftermiddagen istället. I natt blir det en sk "kort natt" i södra Sverige. Det innebär att jag bara får göra en flight imorgon eftersom vilan blivit så kort. Det passar mig väldigt bra - nästan hela lördagen hemma. Sen har jag två tyngre flygdagar kvar söndag till måndag.

Igår hade vi med oss en känd tidningsutgivare på vår kvällsflygning. Jag tycker att hon är fantastisk men min vana trogen "stör" jag aldrig kändisar som reser med oss. Jag tror de uppskattar att få vara i fred ombord men det är klart att få höra att man är fantastisk kanske inte gör så ont!?

Solen skiner ute så en promenad ska jag ta innan jag stiger in i "plåtröret" idag...

Jag läser i pressen att våra piloter hotar med strejk från den 21 maj om ingen avtals-överenskommelse är på plats med arbetsgivaren innan dess.

#flyg #helga #helgjobb #strejk #pilotstrejk

Av Helga - 8 maj 2015 00:02

Visst blev det en flygning till slut på jouren. Jag fick en Europatur men inte som ansvarig utan jag gick som vi kallar det "lower". Det kan bli så ibland att vi är två kabinchefer på samma flight och då får den som är utkallad på jour gå utan huvudansvar. Lower förkortas L på schemat och idag döpte jag om det till Lyx eftersom det var ganska lugnt och skönt att inte behöva ha koll på allt.

På hemväg till Uppsala var pendeltåget rejält försenat och avgångstiden flyttades fram hela tiden. Det slutade med att jag tog bussen från arlanda istället och många med mig. Vi ledsnade helt enkelt på att vänta och på att hela tiden få nya prognoser på när tåget skulle avgå. Slutet gott allting gott när min nästa buss var några minuter sen den också så jag hann med bytet och slapp vänta ytterligare en halvtimme på stan.

Nu säger en småtrött flygvärdinna god natt!

Lite penseer mm ute på vår altan...

#flyg #tåg #försening #helga #lyx

Flyg · Humor
Av Helga - 7 maj 2015 08:17

Jour och ännu har ingen ringt.

Telefontiden började redan vid 04.00 vilket gjorde att jag sov ganska oroligt. Nu blir det säkert tjänstgöring i eftermiddag/ kväll istället. Vi får se...

Igår överraskade sonen oss vid middagen med att berätta att han vunnit budgivningen på en lägenhet och att han skrivit kontrakt efter jobbet. Mäklaren hade sagt att det var ovanligt att en så ung person(22 år)  fixade allt själv utan sina föräldrar, men han är redig. Han har dessutom på egen hand sparat ihop till hela egenavgiften. Jag är inte så lite stolt! Inflyttning blir redan om en månad.

Sonen har lite grejer till hemmet som han fått i present genom åren men det saknas ändå en hel del för att inreda en tvåa. Han får väl flytta in och skaffa lite vartefter helt enkelt. Vi ska också se vad vi har i garaget och på landet. Det kan ju vara något att börja med iallafall.

Igår gick jag hem till mina föräldrar och jag hade med mig tre hembakade cupcakes. Jag inser när jag promenerar genom stan att jag älskar min hemstad.

#Uppsala #helga #cupcakes #lägenhet #egenlya #flyg #jour

Av Helga - 6 maj 2015 09:31

Det händer alltid mycket på arlanda och det finns hur mycket affärer, restauranger och caféer som helst. Det senaste är att man öppnat en tatureringsstudio i terminal 5, Salong Betong. Det var nog det sista som jag trodde skulle finnas på en flygplats.

Imorgon ska jag börja jobba igen och ska packa flygväskan ikväll. Första dagen har jag jour men de kommande fyra dagarna har jag schema för.

Igår fick jag sån lust att baka och det blev cupcakes med chokladkräm på.

Jag är förtjust i glasflaskor och här ser du några som jag tycker är fina.

Flaskan till höger fick jag med en god olivolja i, den med rosa lock har jag köpt på TGR och den längst bak köpte jag med smoothie i och jobbade sen hårt för att få bort etiketterna. Den stora flaskan ser ut som en engelsk mjölkflaska. De här flaskorna ska inte bara stå utan de ska användas till olivoljor, vaser, utflykter osv.

Sonen har högsta budet på en lägenhet idag och vi håller tummarna för att han ska få tvåan den här gången. Tyvärr har det hänt att säljaren valt en äldre köpare trots att sonen haft högsta budet. Man vågar tydligen inte riktigt lita på att det finns säkra lånelöften etc. Sonen har sparat ihop till 15% ´s egen insats och har lånelöfte så det ÄR inga problem men det gäller att övertyga mäklaren och säljaren om det.

Nu sticker jag iväg till en tuttografi och sen bli det fika med mamma och pappa...

#baka #helga #tatuering #arlanda #bostad #flaskor #resa

Av Helga - 4 maj 2015 08:59

I lördags flög jag ner ett helt dam-fotbollslag från en norrländsk destination mot arlanda. Sen igår (söndag) dök de upp igen på en flygning, den här gången från Malmö mot arlanda. Så mycket har jag nu lärt mig om människor efter alla år i ett serviceyrke att det inte var läge att fråga tjejerna hur det gått i matchen. Det kunde jag läsa i deras kroppsspråk.

På söndagen hade jag också en Parisflight. Det var fullsatt på hemvägen dvs 181 passagerare och många barnfamiljer. Det handlades friskt - både förtäring och från försäljningsvagnen. Vi har en hel del fina produkter som resenärerna gärna köper. Det är kosmetika, parfymer, klockor, smycken, godis och barnartiklar bl a. På den här flygningen sålde vi 4 ansiktscremer, 1 scarf, 2 påsar godis, 1 chokladask, 1  gosedjur, 1 klocka, 1 förpackning med läppglans, 1 nagelkit och 1 kit med handcremer. Jag tycker det är roligt att sälja så efter en sån hausse känner jag mig riktigt nöjd!

Så här kan en försäljningssituation se ut. Bilden är hämtad från businessclass.se

#flyg #helga #försäljning #sport

Av Helga - 3 maj 2015 16:32

Äntligen är jag frisk nog att flyga igen och det är en två-dagars jag är ute på nu.

Igår blev jag kompis med en liten kille på rad tre. Först var han jätteblyg och vågade knappt titta på mig där jag satt på min crew-stol längst fram i flygplanet. Vartefter blev han modigare och modigare och vinkade glatt. När han och hans pappa skulle gå av fick jag t o m en kram.

Det är inte varje dag man kan flirta till sig en kram av en ettåring.