Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under januari 2015

Av Helga - 20 januari 2015 08:04


Vid 16-tiden igår hörde vi av vår dotter som då blivit flyttad från uppvaket till en vårdavdelning. Vi åkte dit lite senare och hälsade på. Hon hade visserligen ett ärr vid halsslutet men det såg redan väldigt fint ut under kirurgtejpen. Rösten var annorlunda och lite hes. Det är vanligt när man tar bort sköldkörteln att rösten kan påverkas. Annars måste jag säga att hon verkade väldigt pigg och lättad. Nu beror det på hennes värden om hon får komma hem idag eller om hon blir kvar några dagar till. Tydligen kan man få kalkbrist precis efter operationen pga att bisköldkörtlarna kan ha skadats under operationen och detta vill man väl ha koll på innan hon får åka hem.


När vi satt där och pratade på vårdsalen igår eftermiddag dök två av dotterns pluggkompisar upp och överaskade med födelsedagsuppvaktning och sång. Det var riktigt gulligt av dem! De hade sökt upp mitt mobilnummer och därigenom tagit reda på var de kunde hitta vårdavdelningen där vår dotter ligger. En annan vän till vår dotter hade skickat ett paket som vi hämtade upp på vägen till sjukhuset. Många som dottern träffade på sjukhuset under gårdagen la märkte till att hennes operationsdag var den samma som hennes 20-årsdag och gratulerade henne. Jag tror hon kände sig lättad och glad som sagt, operationen var klar!


 


#helga #operation #sköldkörtel #födelsedag #överraskningar



Av Helga - 19 januari 2015 09:53


Det har varit full fart de senaste dagarna. Jag kom hem igen från Nice i torsdags och på fredagen hade jag en studiedag inför den årliga nödträningen. Vi har skrivningar och ska klara det praktiska på ett bra sätt så det gäller att läsa på. På fredagskvällen var vi bjudna hem till mina föräldrar och där hade min syster (som bor i Norge) ordnat med "Norsk afton". Vi åt fiskkakor med stekt lök, remouladesås, vit sås, kokt potatis och kapris bla. Riktigt gott!


Hela lördagen var det nödträning med allt vad det innebär. I år var temat brand och vi fick träna på att släcka bränder och utrymma flygplan vid brand. Sen på kvällen gick vi till restaurang Hodja i Uppsala för att fira dotterns 20-årsdag.


   


Egentligen fyller vår dotter år idag men idag på morgonen har jag varit med henne till sjukhuset och ungefär nu ska hon opereras och ta bort sin sköldkörtel. Jag hoppas höra av henne så snart hon vaknar till och då ska vi hälsa på så fort vi får.


Här kommer de sista bilderna från Niceresan. Nu när snön ligger vit utanför fönstret känns det mysigt att se tillbaka lite;


     


#helga #flyg #resa #operation #bilder #nice #frankrike #norge #hodja #hälsa

Av Helga - 13 januari 2015 19:42


Idag var det inte fullt lika fint väder här i Nice som igår så det blev lite shopping först. Det är REA överallt nu i januari. Sen på eftermiddagen sken solen ett tag igen och då var jag alldeles i närheten av stranden. Då var det bara att sätta sig där längs med en vägg en stund och njuta av ljuset och värmen.


De här bilderna tog jag igår;


         


#helga #resa #nice #nicefrankrike #loppis #sol #strand

Av Helga - 13 januari 2015 10:35


Har just ätit en fransk frukost med croissanter och sånt.

Den där kuren jag börjat på efter nyår får vänta tre dagar. Promenaderna blir iallafall långa och många så det är nog ok ändå!

#helga #resa ##nicefrance #nice #frukost

Av Helga - 12 januari 2015 19:59



Jag är inte hemma om du skulle få för dig att knacka på...


Nä, där jag är nu finns det ingen snö på marken och det är plusgrader. Faktiskt ungefär 15 grader på dagen och framförallt flödar solen från en blå himmel. Jag anlände hit idag och har strosat runt en hel del redan - det är perfekt promenadväder. Nästan så att det blev lite för varmt, i de kläder jag valt. I gamla stan var det en stor antikloppis med allt du kan drömma om. Gamla silverbestick, poslin, pälsar, lampor, linne och mycket, mycket mer. Efter att ha strosat runt så mycket jag orkade så blev det en paus på rummet men sen var det på´t igen med soldes (REA) i varenda butik.


Jag har tagit en del bilder men det är lite segt med uppkopplingen så jag får lägga in bilder senare. Här är iallafall några bilder från Nice som jag tagit förut när vi varit här. Senaste gången vi besökte Nice måste ha varit ungefär fyra år sedan.


       


#nice #frankrike #helga #resa #flyg

Av Helga - 11 januari 2015 12:04


Packar...


#resa #helga #flyg

Flyg · Resor
Av Helga - 10 januari 2015 16:23


Idag kan man säga att vi tjänat drygt 2000 kronor...


Vi åkte och köpte mattan (Emma) som jag berättade om nyligen. När vi kom till kassan sa expediten att den kostade 3575 kronor. Jag sa att jag kikat på nätet och trodde den kostade 1495:-. Men nej, enligt lappen som satt på mattan hette den Palett och kostade betydligt mer. Ok, vi tvekade men tog den ändå.


Sen när vi kom hem och hade lagt mattan på plats satt jag och kollade på nätet igen - det sved allt lite med priset. Mattan jag sett på internet såg exakt likadan ut som den vi köpt och det tyckte jag var skumt. Sen märkte vi att måtten inte stämde med uppgifterna på lappen heller. Jag bestämde mig för att åka tillbaka till Mio i snöstormen och fråga om inte det var så att mattan vi köpt var felmärkt. Jojomensan, det var den.


Jag fick tillbaka drygt 2000:- och ett presentkort som ersättning. Man kan ju undra om det är en kund som myglat genom att byta lapp på mattan eller om den var felmärkt från leverantören? Detta var riktigt illa eftersom det mycket väl kunde blivit så att vi aldrig upptäckt felet. Tur att man är om sig och kring sig och envis som få...


Kanske tror du nu att vi alltid shoppar dyrt, men nej. Vi lämnade in flera kassar med grejer på Röda Korsets loppis idag. Samtidigt handlade vi några grejer där: en fin stor glasskål från Boda Nova för 50:-, en vårduk med tulpaner för 15:- och tre LP-skivor för 30:-. Totalt 95:- alltså för allt detta.


*****************


Än en gång får jag vara stolt över en duktig kollega. Anna Barkman, som arbetar som steward på flygbolaget, har tagit sig vidare till kvalet i "Sveriges mästerkock". Det ska bli kul att se hur det går för henne i nästa avsnitt.

 

Lycka till Anna!


#helga #mattor #tjänapengar #sverigesmästerkock #flyg #steward #matlagning



Av Helga - 9 januari 2015 19:06


Dagarna går fortfarande i en ganska maklig takt. Igår skypade vi en kort stund med sonen som nu befinner sig i Laos. Tyvärr "laggade" uppkopplingen ganska mycket så det det blev bara ca 5 minuters samtal. Efter det åkte jag hem till min mamma och pappa och hälsade på.


Idag har jag jag sett en jättebra dansk film som heter "Bröllop i Italien" eller på danska "Den skaldede frisör" regisserad av Susanne Bier.


Detta är en romantisk och komisk film men den är befriad från de mer typiska fånerierna som ofta kännetecknar romantiska komedier. Här finns ändå lite svärta och problem hos rollkaraktärerna - allt är inte i ett rosa skimmer. Har du inte sett filmen - gör det!


 


I affären träffade jag en pilot och hans fru. Frun var anställd som flygvärdinna för massor av år sen men hon skolade om sig till sjuksköterska så småningom. Vi har inte setts sedan dess så det var riktigt kul att träffas igen. Piloten träffar jag då och då förstås eftersom vi båda arbetar kvar på flygbolaget. Han hade också semester nu - ensam - och ingen annan i familjen är ledig här hemma heller. Jag skojade och sa att han kunde packa väskorna och komma dit jag ska resa på måndag.

Vi fick ett skrattanfall där mitt i affären,  men det skulle kanske inte uppskattas av våra respektive om vi reste tillsammans...

  


#film #bröllop #flyg #helga #flygvärdinna #resa #semester

Film · Flyg · Humor · Resor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards