Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2014

Av Helga - 7 december 2014 19:34



Andra advent och jag och min kabinbesättning har varit ute och flugit hela dagen. Just nyss har vi kommit in på våra hotellrum och jag har ätit en god laxsmörgås med pepparrotskräm på danskt rågbröd...


 


På en av flygningarna idag hade vi lite mer tid och då plockade en kollega fram batteridrivna ljus och la på en duk på vårt arbetsbord. Så himla gulligt av henne att skapa lite adventsstämning åt oss alla ombord.


 


#advent #andradvent #flyg #helga #laxsmörgås #mys #resa

Av Helga - 6 december 2014 17:14



Idag är jag en lycklig mamma...


I taxin på väg in till stan där jag och min kabinbesätting ska sova, hördes sonen av från Phnom Penh (kambodja). Vi bestämde att vi skulle höras igen när jag kom in till hotellet. Vi lyckades hitta en bra telefonlinje via facebook och pratade för första gången live sedan han reste iväg i slutet av november. Inatt ska killarna resa vidare med buss till Ho chi minh i Vietnam. Vilka äventyr de är ute på...


Jag har äventyrat jag också här i norra Sverige. Gått gågatan fram och tillbaka och köpt nån liten julklapp. Det blev en burgare på Max och lite inköp på ICA. Ja, du hör att det är lite mindre spännande händelser hos mig...   


 


Riktigt fint pyntat i stan...


#umeå #julpynt #advent #resa #Kambodja #vietnam #helga #flyg

Av Helga - 4 december 2014 16:45


Efter att mina föräldrar åkt härifrån vid lunchtid åkte jag till stan och köpte julklappar. Jag vill ha så mycket som möjligt klart innan det blir trängsel i affärerna närmare jul.

Jag hade två presentkort kvar från min födelsedag och köpte två superläckra betongljusstakar av Tove Adman på inredningsbutiken Trolltyg. Dessutom är julduken på bilden ny...


 


Jag har två andra betongljusstakar (också Tove admans) som jag fått i present tidigare och de ser ut så här;


 

 #julduk #adman #inredning #design #helga #shopping

Av Helga - 3 december 2014 15:58


Igår fick jag en lång flygdag på jouren och vi flög både en inrikes- och en utrikesflight. På den sistnämnda flygningen hade vi med en försäljningsvagn och vi har ett nytt sortiment just nu. Eftersom det var en hel del nya varor och eftersom det snart är jul såldes en hel del grejer (parfymer, sjalar, smycken etc). Kul kul! Ibland har vi försäljningstävlingar och i oktober vann jag och min besättning varsin presentcheck eftersom vi hade lyckats samla in flest antal förbeställningslistor på en charterflygning. Tävlingarna ser olika ut varje gång men det kan handla om att sälja flest antal produkter på en flight t ex.


Idag är jag ledig och har några inneboende här. Det är mina föräldrar som flyttat in några dagar eftersom de har hantverkare i lägenheten. Hela deras fastighet byter fönster så de har kaos där hemma. Vi har följt SVT:s extrasändningar kring budgeten, fikat och pratat. Dessutom har jag varit iväg en stund och handlat julklappar och mat.


Nu ska jag snart börja med middagsmaten och det blir lax med tomatpesto och ugnsstekt broccoli med vitlök och mandelspån. Det känns kul att ha en extrastor familj här hemma några dagar - ett generationsboende!


 


#advent #flyg #helga #middag #mammaochpappa #budgeten #julklappar

Av Helga - 1 december 2014 10:02

Igår var jag ute och flög igen. Det var en lång dag men med en matpaus på marken mellan flighterna. På vårt trafikkontor finns det automater med mat och snacks. Man kan koppla ett kort till autogiro och så kan man handla sig något att äta och dricka där. Jag köpte en thaimatlåda i automaten igår och den var riktigt god.


 


Det är inte helt ovanligt att passagerare kan känna sig dåliga ombord men igår var det ändå lite för mycket på en och samma dag. På den första flygningen var det en tjej som ville passera min cafévagn. Jag såg att hon var blek och frågade hur hon mådde egentligen. Hon sa att hon inte mådde bra alls så jag la ner henne på en ledig sätesrad och drog upp hennes ben. Efter en stund kräktes hon. Lyckligtvis blev hon bättre efter det och kunde gå av planet utan problem.


På nästa flygning var det en man som vinkade på mig från en av de första raderna. Jag frågade om jag kunde hjälpa till med nåt och då sa han att han kände sig riktigt dålig. Jag flyttade undan en man på raden bakom och så fick vi sänka ännu en passagerare, öppna livremmen och lyfta upp benen. Det räckte faktiskt! Efter nedläggning och vila blev resenären mycket bättre.


På kvällens flygningar känner jag att jag kan klara mig utan sån dramatik... enough is enough liksom  


Ibland kan jag undra varför det är så mycket vanligare idag med passagerare som mår dåligt ombord. Är det vårt stressade samhälle, är det så att folk är ute och flyger trots att de känner sig sjuka???

När jag började inom flyget på 80-talet var det väldigt ovanligt...


#helga #flyg #matpåjobbet #dramatik #sjukdom


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards