Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 15 juli 2014

Vad gör flygpersonalen egentligen?

Av Helga - 15 juli 2014 18:43


Den här dagen har varit bra. Klockan ringde vid halv fem och väl ute på arlanda hann jag ta mig en kaffe och en banan innan det var dags för "briefing".


Briefing är när vi i kabinbesättningen samlas och går igenom dagens flygning och våra olika arbetsuppgifter. Vi hade nära på fullt hus ner till vår medelhavsdestination och helt fullt tillbaka - sammanlagt ca 340 passagerare. Det är många familjer, pensionärer och ungdomar som är ute och flyger just nu. Inte en affärsman/kvinna i sikte.


Det finns många olika önskemål på en flight - så här kan det låta t ex;


- kan jag få en kudde?

- har ni en filt?

- jag är allergisk, finns det allergitabletter?

- jag ska resa vidare sen - vet du från vilken gate min flygning går?

- Finns det något skötbord här?

- Vet du var upphittat gods lämnas in?

- Har ni specialmat - jag tål inte gluten?

- Har ni en huvudvärkstablett?

- Var kan jag slänga den här blöjan?

- Vilken sorts te serverar ni?

- Finns det citron till drinken?

osv osv


Vårt jobb är att hjälp till med så mycket som möjligt ombord. Vår primära uppgift är dock att finnas där för att styra upp vid olyckshändelser under flygningen och eventuella sjukdomsfall. Jag tror inte många tänker på det förrän de själva ser oss rycka in i allvarligare fall.


Häromdagen hade jag med en tjej ombord som fick ett allergisk reaktion och fick svårt att andas. När jag hjälpte henne med att skaffa fram medicin, öppna luftintaget och dricka vatten var det en annan passagerare som plingade. Jag passerade och passageraren frågade om hon kunde få påtår. Jag förklarade att vi var upptagna med ett sjukdomsfall men att vi skulle komma med mer kaffe så fort vi hade möjlighet. Inte så lätt att veta vad vi sysslar med alla gånger men som sagt ibland gör vi viktigare saker än att hälla upp kaffe. 

 


 


Schemat för augusti kom idag och jag hade en dag som var väldigt viktig för mig att få ledigt åtminstone på eftermiddagen. Detta eftersom min syster fyller jämnt. Hurra - jag landar 14.30 och kan komma på hennes födelsedagsfirande! Nu har jag bara en dag i oktober att oroa mig för - det är min pappas 90-årsdag.


#flyg #flygvärdinna #sjukdom #olyckor #födelsedagar #schema

Flyg · Resor
 
 
susjos

susjos

17 juli 2014 00:19

Jag är imponerad över ert arbete i kabinen! Och att du sen inte har möjlighet att styra lite över ert schema? Kan du byta pass med någon kollega om du skulle behöva? Eller ta en semesterdag?
Härligt är i alla fall att blev ledig till din systers födelsedagsfirande!

http://susjos.blogspot.com

Helga

17 juli 2014 00:21

Ibland funkar det att byta men det är oftast svårt. Ja, jag blev såå glad för det!

 
tant Hannele

tant Hannele

17 juli 2014 12:35

jag har aldrig haft några önskemål... fast om jag minns rätt från min ungdom så beställde jag vegetarisk mat, ett par veckor FÖRE resan.

http://hannelesparadis.blogspot.se

Helga

17 juli 2014 14:08

Du är klok du Hannele ;)

 
Ingen bild

Anneli

17 juli 2014 20:26

Vad jobbigt att aldrig kunna planera för mer än högst en månad i taget, tror inte att många om ens några andra yrkeskategorier skulle godta det! Skönt att det ordnade sig för dig den här gången iaf! Måste säga att jag beundrar dig och dina kollegor!

Helga

18 juli 2014 00:45

Tack Anneli!

 
MiaMIaMIa

MiaMIaMIa

22 juli 2014 20:10

http://miamiamia.bloggplatsen.se/

På andra sidan fönstret Att leva med ett osynligt handikapp!



Välkomna hit!



Så föddes ännu en blogg bland miljontals andra bloggar!

Så grattis bloggen på födelsedagen!




Om bloggen!




För någon som aldrig lidit av psykisk ohälsa kan det vara svårt att förstå hur det påverkar ens liv.
Ser du en människa med gipsat ben kan du förstå att det gör ont och förstår att personen måste ha kryckor och vila. Men en människa som tycks vara helt normal, torde väl inte behöva mediciner och sjukskrivning?!

Det är ett osynligt handikapp, som en fönster-ruta. En osynlig barriär mellan mig och resten av världen.

Idag uppmärksammas ämnet psykisk ohälsa mer och mer, och det spåret vill vi fortsätta bygga på!

ALLA bär vi bördor och de flesta är inte själv-valda.
Vi gör det bästa vi kan av vår situation med de resurser vi har, och det borde räcka. Ingen är perfekt, men trots det ställer vi ofta krav på oss själva där vi tror att vi måste vara just perfekta för att vara bra nog, för att bli älskade, respekterade och passa in.

Det är viktigt att vi törs prata om hur det är att leva med psykisk ohälsa och neuropsykiatriska sjukdomar, för det finns så mycket skam i att leva med dom.
Det är normalt att må dåligt, att ha problem, att ha känslor, tankar och beteenden man inte själv valt.
Det är okej att vara mänsklig!

http://miamiamia.bloggplatsen.se/

 
wiper

wiper

30 juli 2014 11:24

Jag har själv aldrig haft några önskemål heller utan man sätter sig i lugn och ro och kollar ut och sen kommer lite förtäring men jag förstår att det kan hända saker och att folk har önskemål för vi är ju så olika. Ni har väldigt mycket att tänka på och jag beundrar att ni är så allsidiga och kan ta tag i dom flesta situationerna som uppstår.

Jag har själv svårt med klaustrofobi så jag tycker inte det är så roligt att flyga längre för man pressar in fler folk numera. När jag flög till Rimini på 1970-talet så var planen större och med färre säten. Flygpersonalen hade inte lika stressigt som nu. Jag har sett skillnaden men behöver jag flyga så gör jag det ändå men försöker slappna av.

Kram
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards