Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2013

Av Helga - 14 december 2013 09:00


Det blev inte så mycket Luciakänsla igår för min del. När vi startade från en nordlig stad på morgonen anlände just Lucia och hennes tärnor till flygplatsen men när de började gå genom säkerhetskontrollen var vi tvungna att starta vår boarding. Synd!


Senare, efter en god buffé på vår hotellövernattning, kom jag iallafall upp på rummet lagom för att hinna se lite av TV-Lucian.


 


Jag har fått tillfälle att vara Purser de här dagarna. Så kan det bli ibland när det inte finns någon ordinanrie purser - den med flest (h)år på nacken får rycka in. Det är kul men inget jag skulle vilja göra varje dag. Jag är så nöjd med att vara en helt vanlig flygvärdinna utan huvudansvaret.


Jag flög med två roliga tjejer igår och mycket skoj har vi haft!! Som när vi fick ett tokigt infall kring våra mest aktiva resenärer. De är inte många men de tillhör en exklusiv skara som kallas "pandion" (dvs fiskgjuse). Några herrar började prata med mig om att de var nära pandiongränsen.


Jag och kollegorna skojade efteråt och sa;


- Jag är inte pandion men nästan, jag är en liten sädesärla   

 


Idag går flygturnén vidare och snart kommer vi till nästa anhalt och ännu ett hotell i Sverige ska besökas. Jag har bestämt mig för att göra en skrivning, till den årliga nödträningen, på varje övernattning under arbetsperioden. Då har jag det gjort och slipper sitta med det hemma. Ganska bra idé faktiskt!

 

Ha en mysig lördag nu!!!

 

#lucia #prov #flyg #hotell #fåglar #humor

Av Helga - 13 december 2013 09:00



Så där ja... första dagen är avverkad jag är nu inne på dag 2 i flygturnén runt Svea Rike.


Igår infördes en ny rutin på våra flygningar som innebär att våra passagerare får ha sina elektroniska apparater i flygplansläge under hela flygningen. Förut har man behövt stänga av allt under start och landning. Vilken härlig känsla för oss att slippa gå och säga till var och varannan att deras telefon/ iPad måste stängas av. Folk har liksom inte riktigt förstått att det inte har räckt med flight mode. Skönt att inte behöva vara polis hela tiden.

Nu är det bara stolsryggar, bord, säkerhetsbälten och handbagage som vi ska säga till om   


 
  Ha en fin Luciadag!!! Det ska jag ha och har jag tur får jag tag i en saffransbulle under dagen också...


#flyg #mobil #flightmode #lucia #saffransbulle

Av Helga - 12 december 2013 10:00



När du läser det här har jag stuckit till Arlanda för längesen. Rullväskan, som jag har på släp, är packad för fem dagar borta. Det blir mest inrikesflighter och fyra olika hotell som ska besökas.


Nackdelen är att jag alltid längtar hem.


Fördelen är att jag får det ganska vilsamt när jag kommer fram till hotellen.


Man får ta det onda med det goda som ordspråket lyder...


Jag fick ju sån märklig lust att virka för att tag (senast var i mellanstadiet) sen och det har varit såå kul. Nu är min fuskkrage klar och jag har den på både ute och inne för det är så skönt med ullvärmen kring nacken. Nu klurar jag på vad en nybörjare som jag ska göra nästa gång...


 


#flyg #flygvärdinna #hotell #resa #virka #fuskkrage

Av Helga - 11 december 2013 08:30


Jag mådde inget vidare igår imorse. Jag hade huvudvärk och mådde illa. Vart efter dagen gick hämtade jag mig och allt blev som vanligt igen. Jag tror huvudvärken beror på syrebrist när jag jobbat. Vi befinner oss i en miljö högt upp i luften som ger "tunnare" (syrefattig) luft. Magen blir dessutom ofta uppblåst av alla starter och landningar och tryckförändringar. Toalettbesök hinner man inte alltid med ombord. Ja du fattar!

Jag fick iallafall alla julklappar inslagna igår. Dessutom kokade jag saft eftersom jag behöver plats i frysen. Idag ska jag åka och storhandla allt som kan köpas i förväg inför julen. Att jag måste vara så tidig med klappar och mat i år beror på att jag ska vara borta jättemycket nu innan dopparedagen och jobbar ända till den 23:e på kvällen. Nästa ledighet ska vi också fira sonens födelsedag. Han fyller dagen före julafton men då ska han ju resa till Hong Kong.


Den 24/12 börjar min ledighet bestående av vanliga lediga dagar, tjänstledighet och semester. Längtar! Då ska ni få se på en slapp och lealös Helga...

  


Finns det något godare än hemmagjord saft. Denna är gjord på svarta vinbär och rabarber...

#saft #julklappar #julhandel #illamående #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 9 december 2013 13:38



Så har ännu en helg passerat och stackars min gubbe - han får vara ensam en hel del på helgerna.Kanske han bara tycker det är skönt?

   


Nu är jag iallafall hemma igen och eftersom jag ska vara borta hemifrån väldigt mycket före jul så är det bara att sätta igång direkt. Nu har jag en deg som står och jäser och det ska bli tekakor till julens skinkmackor.


Här är en bild från ett tidigare år. Jag bakar ut plattor som sedan klipps upp i lagom stora bitar...

 


Efter det ska jag baka lite mer saffransbröd också. Lika bra så vi har i frysen.


När allt bakande är klart ska jag ta och kolla igenom mina julklappar och slå in dem. Skulle det fattas något kan jag köpa det under nästa arbetsperiod då jag ska vara borta fem dagar i rad.


Igår hade jag ju en hotellövernattning på en fint hotell. Det var ett riktigt busväder ute med regn och snöslask. När jag varit ute en sväng på stan gick jag tillbaka till rummet och virkade, såg  Alice Babs-dokumentären på datorn och läste. Jag är ju hopplöst sen men jag läser iallafall Zlatan-boken just nu. Den är lättläst och intressant/ rolig. Kan rekommenderas om du inte heller har läst den ännu.


#baka #bröd #saffran #resa #flyg #hantverk #alicebabs #zlatan #boktips

Av Helga - 8 december 2013 15:00


Jag har fastnat i helgjobbarträsket men när man får ett fint rum på ett fint hotell känns det nästan bra ändå...


Mitt rum har t o m en kristallkrona...


I lobbyn har de en julklappsinsamling för behövande barn. Sånt gillas...

 


Nu har jag just varit ute och promenerat i regn och snöslask. Några klappar har jag köpt och så blev det lunch på ett trevligt café. 


Igår flög jag till Malaga (se föregående inlägg) och där var det soligt och hyfsat varmt. Många resenärer skulle hem från Spanien för att fira julen med sina släktingar, barn och barnbarn. Dagen före det flög jag runt i stormen och blev rejält försenad. På arlanda hölls bara en bana öppen eftersom snöröjningen hade fullt upp. Då blev det långa köer för flygplanen som skulle starta och landa. Nu bara en jobbdag till imorgon och sen är det ledigt ett par dagar igen.


#flyg #flygvärdinna #stormensven #julklappar #cafe #hotell

Av Helga - 8 december 2013 08:03


Jag har iallafall sett solen den här helgen...

I Malaga.

#malaga #flyg #sol #flygvärdinna

Flyg · Resor
Av Helga - 6 december 2013 18:25


Inte så bra läge för flyg idag...

#stormensven #flyg #oväder #flygvärdinna

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards