Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2013

Av Helga - 14 november 2013 15:04


Dottern är kvar på sjukhuset i Berlin och hon hade pga språket lite svårt att förstå vad läkarna sa till henne efter en ultraljudsundersökning igår. Hon kan bra tyska men just sjukdomstermer var lite för svårt. Idag när hennes pojkvän kommer dit så blir det lättare att förstå allt. Hoppas hon kryar på sig snabbt så hon kan åka hem snart. Vi håller kontakten genom bra telefonappliktioner som sagt.


Idag är jag ledig och gör sånt som jag gillar - bakar, gör ärenden, handlar mat, åker till "Kupan" t ex. Så kom jag hem med ett fynd också. Den här läckra ljusstaken ville de bara ha 10:- för.



Jag hade ett halvt paket jäst i kylen som måste gå åt. Det blev två pain-riche med flingsalt på. En liten bit brie-ost fanns kvar sedan sist vi hade svärmor på middag.


Det sitter fint till eftermiddagsfikat det här... Mums!!!


Jg har sms:at ett bidrag till Radiohjälpens insamling för Filippinerna.Om du också vill hjälpa till kan du SMS.a ORKAN til 72999 så skänker du 50:-.


Det finns naturligtvis många andra sätt att bidra också...


#fynd #loppis #orkan #radiohjälpen #bröd #bakat #ljusstake #sjuk

Av Helga - 13 november 2013 09:45


Igår hade vi ett välfungerande wifi ombord på flygningen. Det har tagit tid att få ordning på tekniken och vi har legat efter våra konkurrenter. Nu hoppas jag att detta ska utvecklas snabbt på alla vår flygmaskiner så att våra kunder får tillgång till nätet även ombord hos oss.


Ibland tror jag på ödet. Jag ska förklara varför...


Igår var jag då alltså för första gången uppkopplad under en SAS-flight. Min dotter (som bor i Berlin) har varit sjuk några dagar och just under den här flighten kunde jag ha kontakt med henne via whatsapp . Hon hade feber och jag kunde få henne att ta beslutet att söka sjukvård. Hon blev inlagd på sjukhus senare på kvällen pga en urinvägsinfektion som vandrat upp till njuren.




 


#SAS #Wifi #flyg #helga #flygvärdinna #sjuk #sjukhus #familj #ödet





Av Helga - 12 november 2013 09:06


En arbetsdag till innan ledighet. Idag blir det både en Skandinavisk rundtur och en flygning söderut i Europa. En lång dag men, men jag är laddad!


Igår på en Europaflight på väg mot Arlanda hade jag med några äldre män i vår affärsklass. De var inte speciellt trevliga och ifrågasatte saker som våra regler inför start och landning. Jag tycker inte att jag ska behöva förklara varför man ska fälla upp stolsryggen, fälla upp bordet, stänga av mobilen t ex Det är regler som bestäms av flygbolaget och myndigheterna.


Idag ska jag till samma destination och kanske får jag äran att skjutsa hem gubbarna igen? Kanske får jag  "traggla" med dessa herrar en gång till? Jag hoppas nästan på det ;) Det skulle kunna bli kul att se deras miner när jag bara fortsätter be dem skjuta in handbagaget under stolen, resa upp stolsryggen, packa ner datorn etc etc...


Om en vecka ska jag hälsa på dottern i Berlin igen... Längtar!


 


 


#flyg #vardagsbetraktelser #resa #berlin #helga #flygvärdinna

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 11 november 2013 12:11


Ena dagen till Jordanien och så nästa till Skellefteå. Det växlar helt klart. Vädret växlar också. +31 i Jordanien och -3 i Skellefteå. Jag gillar variationen mest med mitt flygjobb...

Här en dagsfärsk bild från café Lilla Mari i SFT.


 

#flyg #jordanien #cafe #Skellefteå


Av Helga - 10 november 2013 12:22


Det blev en variationsrik flygning igår med alla ingredienser man kan tänka sig. De passagerare som hade det jobbigast var en med åksjuka och en som blivit matförgiftad på charterorten.

Jag flög tur och retur till Jordanien och det tar sin tid. Sammanlagt hade vi hand om 365 resenärer under flighterna. Den stackarn som blivit matförgiftad satt på en av toaletterna mest hela tiden. Vilken mardröm att råka ut för något sånt!!

Idag börjar jobbet sent så vi hinner fira fars dag både här hemma och hos min pappa.

Här en bild på min nyttiga farsdags-present...


Ananas, vindruvor och mango...


#flyg #resa #jordanien #frukt #farsdag

Av Helga - 8 november 2013 19:00

Imorgon flyger jag hela långa dagen - checkar in klockan 10 och checkar ut strax före 23. Puh! Allt brukar iallafall gå bra med ett glatt gäng arbetskamrater och våra härliga passagerare förstås...


Under tiden jag är på tur kan du väl kika på vad jag köpte för mina presentkort;


Ljusmanschetter som Ernst Kirschstång har designat. Det blir ett häftigt ljusspel när man tänder ljusen.



En hållare för mina smycken och den köpte jag på Indiska. Jag är nog faktiskt lite Indiskaberoende...



En varm och skön ullkofta...


Nu behöver jag nog inte shoppa mer på ett bra tag.


#flyg #resa #shopping #ljus #ernst

Av Helga - 8 november 2013 09:17


Det är inte bra med för mycket fåglar inom ett flygplatsområde. Det kan bli så illa att fåglar åker in i motorerna (grillad kyckling   )


eller på andra sätt krockar med flygplanen. Därför är man noga med att skrämma bort fåglar och att rapportera om man ser fåglar kring flygplatserna.



Idag bjuder jag på en bild på temat från aviationhumor


 

Det finns lagar och regler men man måste ju inte följa dem...

 

#flyg #humor #fåglar #lagar #regler

Flyg · Humor
Av Helga - 7 november 2013 09:00


Alla landningar med flygplan är olika - oftast mjuka och fina men ibland kan de kännas lite hårdare. De hårdare  landningarna kan bero på att vädret eller "väglaget" kväver det. Man måste helt enkelt sätta ner flygmaskinen mer bestämt.


För ett tag sen satte piloterna ner flygplanet hårt och min kollegas kommentar där på crewsätet i bakre galley var en fräckis;



-En flygvärdinna säger till sin arbetskamrat efter en hård landning;


Har du tandställning? - det har jag inte tänkt på förut.


- Nej, det där måste vara min spiral...

   


 




#flyg #humor #fräckis

Flyg · Humor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards