Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2013

Utflykt och hembakt bröd...

Av Helga - 15 augusti 2013 08:45


Idag ska jag åka på utflykt till en badsjö utanför Uppsala. Det är kanonväder och sommaren är ju inte över än...

Jag packar en matsäck med bl a mitt hembakta matbröd från igår (se recept nedanför) och så några tidningar och korsord. Just en sån här dag kan man inte klaga...

   




Jag blev så sugen på att baka matbröd igår och gott blev det också...


1 pkt jäst

1/2 liter ljummet vatten

1 msk salt

1 liter vetemjöl (jag tog 8 dl vetemjöl o 2 dl rågmjöl) - ev lite mer

1/2 dl olivolja

1 msk franska torkade örter


Smula jästen och rör ut med lite av det ljumma vattnet. Häll i resten av vattnet och blanda sedan  i övriga ingredienser. Låt jäsa i 15 minuter under duk.


Dela i fyra delar och arbeta degen så lite som möjligt med lite mer mjöl. Forma till långsmala bröd (jag vred mina bröd lite) ca 35 cm och lägg på en smord eller bakplåtspappersklädd plåt. Jäs under duk i 15 min.


Grädda i 275 grader i 10 minuter

 
 
wiper

wiper

15 augusti 2013 09:02

Det låter helt underbart och brödet ser så gott ut. Vi har ju fått fint väder igen och det kommer att bli över 20 grader. Tack för receptet det skall vi baka när vi får tid.

Ha en toppendag vid badsjön

Stor kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
susjos

susjos

15 augusti 2013 23:52

Brödet ser supergott ut! Tack för recept!
Tror inte att du jobbar i morgon bitti då vi flyger med SAS (Airtours) till Zakynthos jag och maken! Äntligen semester, som jag har längtat. Må så gott :)

http://susjos.blogspot.com

Helga

16 augusti 2013 07:18

Nej tyvärt ska jag flyga till Italien istället. Ha nu en underbar semester!

 
Åsa

Åsa

17 augusti 2013 13:27

Åh så gott det ser ut!

http://wessand.blogg.se

 
Britt-Marie

Britt-Marie

17 augusti 2013 19:02

Så himla gott det ser ut!!

http://alicebm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards