Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juni 2012

Av Helga - 25 juni 2012 13:22


Vi är hemma och tvättar efter en vecka i stugan.


Vi har haft en del att göra eftersom den traditionella "storfesten" skulle gå av stapeln. Vi var 19 personer till årets midsommarfest och vi hade sju övernattande gäster. Tack och lov för att vi hade finväder just den dagen!!! Vi hjälps alla åt med maten till sillunchen och till kvällen får varje familj ta med vad de vill grilla och så fixar jag tillbehören. I år hade jag gjort en potatissallad, en thaichili-creme och tsatziki. Klockan 15 har stugföreningen ett stort firande med midsommarstång och dans och dit tar vi med oss filtar, jordgubbstårta, kaffe, saft och punsch. Det var en höjdare i år i det fina vädret.


 


Vi har haft problem med ett läckande tak på landet och det är stressande med tanke på allt regnande.


Idag vräker regnet ner här i Uppsala men vi har även haft flera fina dagar på landet. En dag var vi ute och pilkade strömming och i samband med det hade vi fika med oss. Vi körde till en fin vik i lä och lade i ankaret. Där solade vi och bara vilade medans båten guppade omkring. Det är min favoritavkoppling!!


 


Imorgon sticker vi tillbaka till stugan och fortsätter sommaren...

Av Helga - 25 juni 2012 13:15


Eftersom min blogg ses som en reseblogg får jag en del förfrågningar om att skriva om resor och artiklar förknippade med resor. Nu har jag blivit tillfrågad om jag vill recensera en hemsida med en sökmotor för billiga flygresor, Skyscanner. Jag har valt att tacka ja till erbjudandet eftersom jag anser detta vara en seriös hemsida.


Adress till resesajten hittar du om du klickar på länken - Skyscanner


Skyscanner är Europas ledande resesökmotor för billiga flygresor. De söker miljontals flyg från alla ledande flygbolag (både lågprisbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS) för att hitta de bästa flygpriserna.


Jag finner resesajten mycket användarvänlig. Designen är också tilltalande, så ska du söka en billig resa kan jag rekommendera Skyscanners sökmotor.


Vill du hitta en billig resa vart som helst och lite när som helst kan du hitta de bästa flygerbjudandena utan att behöva fylla i exakta datum eller destinationer. Den mest flexibla sökningen får du genom att välja ‘Sverige’ som avreseland, ‘Överallt’ som destination och ‘hela månaden’ eller ’hela året’ för avrese- och hemresedatum.


Man kan hitta vilka dagar i månaden som det är billigast att flyga på men också vilken månad under året som är billigast. Antingen går man in på deras stadssidor som London där man ser ett diagram på höger sida. Alternativt söker man på hela året och använder sig av rullgardinsmenyn på månadsvyn där man ser de billigaste priserna under året.


Hoppas även du som läser min reseblogg kan få nytta av min recension av Skyscanners sökmotor när du söker billiga flygresor.


 

     

Av Helga - 13 juni 2012 16:15


Det var en härlig helg...


På lördagen var jag i Stockholm och mötte några gamla, gamla vänner från förr. Det var kompisar från mitt konfirmationsläger på 70-talet. Vi har bildat en grupp på Facebook och har hittills hittat 14 vänner (av 28) varav 5 kunde vara med den här gången. Det var hur kul som helst att ses igen efter alla år. Först var vi hemma hos en av tjejerna och där satt vi på hennes balkong flera timmar och tittade på gamla foton och var och en fick berätta "Här är ditt liv". Sen var vi på restaurang Ho's vid St. Eriksplan och åt en  fantastiskt god middag. Vi bestämde oss för att försöka hitta fler från lägret och ses igen i höst...


Nu börjar min semester snart och jag har bestämt mig för att dra ner på bloggtakten lite åtminstone nu i sommar. Vi hörs när vi råkas... Ha en fin sommar!!!


          

Av Helga - 13 juni 2012 15:30


I sommar kommer vi mest att hålla oss i sommarstugan utanför Norrtälje. Det är ordentlig avkoppling från surret kring min vardag som flygvärdinna.När jag vilat klart blir det nog en liten sväng till mitt kära Hälsingland där släkten har en gammal gård tillsammans.


Vad har du för planer? Blir det någon resa?


Jag fick ett tips om en bra hemsida för dig som känner för att ta en sväng över till Danmark i sommar.Där finns också tips för dig som vill resa vidare ner till kontinenten. Sidan heter Bropass och här finner du den sidan - Bropass.


Danmark är ett härligt land väl värt att besöka.Jag har varit i vårt fina grannland flera gånger och speciellt ofta har jag besökt huvudstaden Köpenhamn eftersom vi haft övernattningar där genom jobbet. Tivoli, den lille havsfruen, shopping på Ströget, en pölse i handen och livet känns lite mer röd-vitt... Jag nynnar på Kim Larsens härliga fotbollslåt "vi är röde - vi är vide"...


 





Av Helga - 8 juni 2012 19:15


Igår hade vi bara en sen eftermiddag, kväll och natt på ett flygplatshotell. Vi i besättningen bestämde träff i restaurangen, strax efter att vi checkat in, men det var så fint väder så vi satt ute och åt varsin räkmacka i solen. Sen bar det iväg tidigt, tidigt imorse igen. Det var av någon anledning ganska skumpigt i luften så flera passagerare mådde illa...


När jag kom hem vid lunchtid sken solen även här och jag satt ute en bra stund. Ett tag spelade jag, sonen och hans kompis Chicago. Sen började jag göra lite nytta i trädgården, rensade rabatter och flyttade trädgårdsmöbler sedan mottagningen i tisdags.


 



Nu har jag ledig helg och ska träffa gamla vänner i Stockholm imorgon. Vi är ett gäng från mitt konfirmationsläger som lyckats hitta varandra igen och nu är det dags att ses för första gången på ca 35 år. En tjej har jag hållit kontakten med under alla dessa år.


Vi har en del rester sedan i tisdags då sonen tog studenten och idag gjorde jag i ordning en tallrik med varmrökt lax, tomatsallad, blandad medelhavssallad och mangosås. Det blev min middag. Familjen är utspridd... maken på landet, sonen och dottern hos sina kompisar.


 



Nu är det snart dags för semester... bara två dagar kvar att jobba efter helgen.

Av Helga - 7 juni 2012 20:00


Maken kom hem sent igår kväll, trött men lycklig. Lycklig eftersom han och hans vänner haft en så rolig dag utanför Grisslehamn. De fick upp två fina laxar - den ena på 8 kilo och den andra på 12 kilo. Fullt lika kul var det väl inte att rensa den största firren sådär sent men det var det ju värt!


Idag blev det en tur till Dublin och där var det svalt och regnigt. Vi hade många äldre irländska par med oss tillbaka till Stockholm. Helt klart verkar Stockholm ha blivit ett stort turistmål för Européer...


 


På sista flygningen för dagen hade vi en rolig man längst fram. På den plats han hade får man inte hänga sin kavaj på väggkroken under start och landning. Jag bad att få hänga in hans kavaj i vår garderob. Han skojade och sa;


- Jag har plånboken i vänster innerficka om du skulle vilja lägga dit lite pengar   

Flyg · Humor · Natur
Av Helga - 6 juni 2012 15:00


Idag är en trött men lycklig dag...


Sonen tog studenten igår och det känns ganska skönt att allt är avklarat och att allt gick så bra! Vi hade runt 5o gäster här hemma på eftermiddagen och kvällen och sen var det bara upp och jobba tidigt igen imorse. Som tur var hade jag en kort arbetsdag idag och är redan hemma igen...


 


Huset ser ut som ett bombnedslag men vad gör det när det var resultatet av en härlig dag med fina minnen tillsammans med familj, släkt och vänner! Om du vill veta vad vi bjöd på kan du gå in på matprat-bloggen.


Bara för att juni är en månad med så mycket roliga aktiviteter så ska jag gå på en träff med kollegor ikväll. Det blir inte sent eftersom jag ska ut och flyga igen imorgon bitti...


Maken har en härlig dag idag. Han fick en present av goda vänner för ett tag sen. Det var en heldags fisketur i krokarna kring Grisslehamn och idag var det dags. Det ska bli kul att höra hur de haft det!

Av Helga - 4 juni 2012 08:45


Många är det som längtar efter sommar och sol nu i kylan och jag har flugit ner en hel del resenärer till Medelhavet i helgen... Först till Mallorca i lördags och sen till en Grekisk ö igår. Det var inte utan att man blev sugen på att kliva av...


Men just ja - vi ska ju fira sonens student imorgon så jag har lite annat att göra. Idag blir det städning, handling, iordningställande av bord och stolar, matlagning, blomplockning, björkrisfix mmmmmm..... Studentskylten är klar och det blir enkelt att välja om vi ska vara inne eller ute på studentmottagningen - det blir inne.


 


Igår när jag skulle gå hem från trafikkontoret efter en 11-timmarsdag så fungerade inte hissen ordentligt på jobbet. Det stod en lapp vid dörren att den var felanmäld pga att hissen "hoppar" mellan våningarna. Jag vågade inte åka i en sån hiss utan gick ner i trappan istället. Sen kom ett gäng som skulle ut och flyga och de tog hissen och sa till mig;


- Ja, att du går ner förstår vi, du som ska hem, Vi ska ut och flyga så oss gör det inget om vi fastnar   


  

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards