Alla inlägg under januari 2012

Av Helga - 20 januari 2012 08:45

Tyvärr fick vi skjuta på restaurangbesöket igår kväll eftersom sonen kände sig tvungen att träna. Han har ju missat så många basketträningar under sin resa och laget har match i helgen. Vi bestämde oss för att gå ut tillsammans på lördag istället. Vi firade dottern med paket, tårta och sång på eftermiddagen efter skolan och jag snodde snabbt ihop en god hemmamiddag.

Det blev många paket till dottern - bl a hade jag handlat några grejer på nätet. Den här världskartan har hon länge önskat sig...

och det här nintendogodiset är så rätt...

Imorgon sticker jag iväg och flyger en inrikesflygning tillsammans med en ny elev. När jag kommer hem blir det släktfika... så nu måste jag dra mig bort från datorhörnan och fixa i ordning inför morgondagen. Det blir ju inte så mycket tid till fixande imorgon.

Trevlig helg!

Av Helga - 19 januari 2012 10:30

Jag är ledig idag och började dagen med mysfrukost tillsammans med dottern som fyller 17 år. Presentöppning blir det i eftermiddag enligt hennes eget önskemål och så går vi ut på restaurang för att fira ikväll... Släktfika blir det på lördag.

Sonen, som kom hem från sin resa i tisdags natt, har vi knappt sett till. Han verkar ha flyttat hemifrån, sa maken. Det är en viss ung dam som lockar, men idag kommer han hem igen har han lovat! Den unga damen har vi träffat några gånger och hon verkar vara en jättegullig tjej...

Nyligen hade jag en kvinna i min egen ålder ombord som kom fram till oss i främre galley - hon mådde riktigt dåligt! Hon hade varit förkyld och hade jätteont ovanför och nedanför ögat. Det gjorde så ont så hon skakade. Troliga bihåleproblem tyckte vi och gav henne två värktabletter. Jag hjälpte henne till en ledig stolsrad där hon fick ligga ner med kuddar och filt och vila. Vi blötte några tygservetter med kallt vatten som hon fick lägga över det onda partiet. Jag pratade med henne om att andas lugnare och att försöka slappna av. Efter ca 15 minuter mådde hon mycket bättre och efter landning var hon tillräckligt bra för att kunna lämna flygplanet på egen hand - skönt!

En annan tokig sak som hänt under de senaste flygdagarna är att en påse innehållande en baguette och en smoothie hamnade på sniskan i en bagagehylla. Smoothien läckte ut på diverse väskor och klädesplagg. En passagerares tröja fick en rosa smoothiefläck som vi inte lyckades ta bort. Han fick ersättning som han kunde använda till kemtvätt.

Av Helga - 18 januari 2012 10:45

Jag är ute på en liten flygturné med min adept och vi har nu sovit på hotell i natt. Vi har ingen tid till att göra något så vi har bara ätit frukost tillsammans nere i hotellrestaurangen och om en timme är det dags för en ny dag i "tuben".

Titta närmare på de här bilderna så kanske du kan gissa var vi är...

Imorgon är jag ledig och då är det en viss ung dam som fyller 17 - sweet seventeen!

Av Helga - 17 januari 2012 10:00

Sonen kom lyckligt hem i natt kl 03 från sin Sri Lanka-resa. Han och kompisen kinesade i bäddsoffan och på en madrass på TV-rumsgolvet. Pga tidsskillnaden var de rätt så pigga redan vid åtta - så efter frukost och en rejäl pratstund stack de iväg båda två. Kompisen åkte hem till sitt och sonen drog iväg till skolan. Killarna verkar jättenöjda med sin resa och har fått blodad tand inför sin framtidsdröm - en långresa i Asien.

Jag var ju ute och flög med en ny flygvärd igår och det var hans allra första dag på jobbet. En härlig kille med sinne för säkerhet och service. Idag tar vi nya tag när vi fortsätter lära in flygvärdsyrket tillsammans!

Flyg · Resor
Av Helga - 16 januari 2012 09:58

Prövningarnas tid är här...

* I lördags några timmar efter jag skrev mitt förra inlägg var det inte så mysigt här omkring längre. Det kom securitasbilar och poliser och spårhundar eftersom vår närmaste granne hade haft inbrott.

* Sen gick proppen för diskmaskinen gång på gång - något är trasigt eller på gång att gå sönder.

* Igår fungerade inga element i huset. Vi fick hjälp genom vattenfalls jourtelefon så att vi kan få värme men vi måste få hit en servicetekniker för nåt är knas.

* Sen igår när jag stod och lagade kycklinggryta tappade jag ett glas ner på spisen. Det blev massor av skärvor och några hamnade i grytan. Jag vågade inte servera den middagen så den åkte i kompost-tunnan och vi åt pizza istället.

* Idag när jag skulle baka en chokladkaka med hasselnötter så tappade jag mjölpåsen i golvet!

Hoppas detta var det sista eländet på ett tag!

För att pigga upp oss köpte jag en fin bukett tulpaner igår på tulpanens dag!

Av Helga - 14 januari 2012 18:15

Jag sitter och väntar på att lammsteken och potatisgratängen som står i ugnen ska bli klara...

Jag, maken och dottern har just gått en långpromenad och då känns det extra gött att ha något smaskigt att se fram emot till middag. Lite soffhäng vid TV:n blir det också ikväll. Skönt!

Nästa vecka kommer våra nyanställda flygvärdinnor och flygvärdar ut på linjerna och jag ska vara fadder igen. Det blir roligt!!! Hoppas de slipper råka ut för något sådant som på bilden bara...

Av Helga - 13 januari 2012 09:02

Life is good... Idag börjar jag jobba först på eftermiddagen så nu är det mys för hela slanten.

Nyligen gjorde jag årets nödträningsdag och det brukar kännas ganska skönt att ha det gjort. Lika lätt som jag känner jag mig när jag åker hem från tandläkaren känner jag mig på väg hem från flygskolan.

Nu har jag klarat skrivningen, släckt bränder, provat att ta hand om brandsläckare med rökmask och handskar på, tränat på hjärtstartaren, tränat på hjärt-lungräddning, tränat på att ge syrgas, tränat på en nödsituation under flygning, tränat på att evakuera flygplan, tränat på att sätta på flytvästen under stress, tränat på att använda våra nya handklovar, tränat på att ta hand om en avsvimmad pilot i cockpit mm. Jag hoppas att jag inte ska behöva använda mina nödkunskaper...

Nu längtar vi mycket efter sonen som är på Sri Lanka några dagar till. Vi får SMS då och då och det verkar vara en kanonsemester med många spännande upplevelser som safari, valsafari, besök i bergsby, snorkling och seglats med katamaran bland annat.

Jag har köpt en gransäck, TreeSac, som nu ska få ta hand om vår fina julgran som åker ut ut ut i helgen...

Nu är glada julen slut slut slut

julegranen kastas ut ut ut

men till nästa år igen

kommer han vår gamle vän

ty det har han lovat.

Av Helga - 10 januari 2012 14:45

Om du inte har råd att gå till doktorn,

åk till en flygplats - du kommer att få

gratis röntgen och en bröstundersökning

och om du nämner Al Qaeda

får du gratis undersökning av tjocktarmen.