Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Bäst att dö knall och fall...

Av Helga - 17 november 2011 09:00


När vi såg nyheterna igår kväll kom diskussionen upp i familjen om de äldre i vårt samhälle. Man blir så upprörd när man hör om hur äldrevården fungerar på många ställen. Nu får man önska sig att man håller sig pigg så länge som möjligt och sen dör knall och fall innan man måste in på hem. Både jag och maken har gamla föräldrar i livet som vi önskar det bästa!! Tur att vi bor i samma stad som dem så vi kan övervaka vad som händer den dagen det är dags för vård.


**************************************************


'


Jag gillar att baka!! Om jag ska välja en husmorsaktivitet så blir det helt klart att baka. Den här veckan har jag bakat Gryningsbröd från Skärmarö och chokladbiscotti.



Annars är det är sociala veckan nu...


I tisdags fika med en kollega (och kompis) på café, igår lunch med en väninna på thai-restaurang och idag har jag dottern hemma från skolan. Trevligt trevligt!


Kanske att jag ändå skulle behöva göra lite mer nytta än att fika, snacka och luncha.


Okej då...Jag får väl ta fram dammsugaren då och så får jag nog ta tag i strykhögen också.

 
 
skrivmoster

skrivmoster

17 november 2011 09:21

Det är så oanständigt och ovärdigt mot alla gamla hur de blir behandlade. Undra på att man fasar för sin egen ålderdom ... Måtte man slippa denna förnedring.

Har "snott" limpreceptet inför julbaket. Det ser gott ut!

Sol på dig!!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Helga

18 november 2011 19:11

Ja, man blir upprörd...

 
Stattinskan

Stattinskan

17 november 2011 09:35

Ja, jag blir också så beklämd över alla rapporter om oetiska förhållanden som våra gamla är hänvisade till
Gomorron :-)

http://stattinskan.blogspot.com

Helga

18 november 2011 19:10

Helsnett!

 
wiper

wiper

17 november 2011 12:30

På min mammas sida så har alla bara ramlat ner och dött i hjärnblödning och det hoppas jag att jag gör också. Det är verkligen hemskt hur det blivit från att ha varit så bra och fungerande med både aktivering och annat. Jag har själv jobbat några år i vården även arbetsterapi så jag ser skillnaden.

Bra att det kommer fram i ljuset och man förstod ju att det skulle bli så när det är vinstdrivande.

Vilket fint bröd du bakat. Jag snor också recepten ;)

Ser att du har roligheter att se fram emot

Ha en toppendag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Helga

18 november 2011 19:09

Bara man inte dör knall o fall för tidigt...

Trevlig helg!

 
tant Hannele på Hisingen

tant Hannele på Hisingen

17 november 2011 12:32

tja, redan för hundra år sedan fick de som tog minst betalt ta hand om de gamla... och överblivna ungar. Och först åt gubbarna, sedan blev det kanske något kvar till kvinnorna och barnen (kommungubbar äter fortfarande fina lyxmiddagar och skolbarnen och gamlingar får skitmat) Jag Myrdal hotade ta livet av sej om han blev tvungen att äta mat på hemmet, men han gifte sej i stället med en ung kvinna...

http://hannelesparadis.blogspot.com

Helga

18 november 2011 19:07

Kommungubbar kan ta sig nånstans då...

 
mormor Hannele

mormor Hannele

17 november 2011 12:42

P.S
så bra och fungerande har det inte alltid varit, jag har jobbat med åldringar på 1970-talet, barnen jobbat med hemvården, vi har dett och hört en del..

http://hannelesparadis.blogspot.com

Helga

18 november 2011 19:05

Trist! Alla gamla borde få ha det bra!

 
Åsa

Åsa

17 november 2011 15:05

Det är helt sjukt! Man kan inte behandla folk hur som helst!

http://wessand.blogg.se

Helga

18 november 2011 19:04

Precis!

 
Kimmie

Kimmie

17 november 2011 18:43

Usch ja, hemskt att tänka på att gamla människor kan bli behandlade på det viset.

http://kimmietid.blogspot.com

Helga

18 november 2011 19:04

Så himla fel...

 
UnderCover

UnderCover

17 november 2011 21:21

Man blir så jävla förbannad (ursäkta språket). Inte ens djur blir så illa behandlade utan att det görs något åt det per pronto...

http://tankarochbilder.wordpress.com

Helga

18 november 2011 19:03

Jag blir så himlans arg...

 
Sussi

Sussi

17 november 2011 21:55

Fika, snacka och luncha låter precis lagom!! ;)

Ja, det är hemskt hur det blivit. Det ska sparas pengar på allt men det är ingen som tänker på att det är människor som lider. Nu får dom ta tag i eländet och rätta till det. Man ska kunna bli gammal med heder..

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Helga

18 november 2011 19:02

Absolut dags att se till att privata intressen inte får styra allt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards