Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under september 2011

Av Helga - 10 september 2011 09:00


Jag hade en flygning nyligen då det rann vätska på golvet i främre galley efter start. Vi undrade vad det kunde vara...

När vi sedan gick ut i kabinen med vår försäljningsvagn började vi fatta då allt i vagnen, muffins, mazariner, chips osv, var nedkladdat med läsk. En coca-cola hade sprutat ut sitt innehåll i vagnen... Gissa om det var äckligt??

Här ett recept på colabullar...

Jag är hemma i helgen för att finnas till hands för flygbolaget (jour). Maken har åkt ut till landet för att titta till den nybyggda friggeboden. Han tog med sig kameran så att vi andra ska få se på skapelsen...

Av Helga - 9 september 2011 09:53


Igår var det dags för det stora saftkokaräventyret...


Jag plockade fram svarta vinbär, röda vinbär och rabarber från frysen och så var jag igång. Nu har vi två liter (nästan) hemgjort saft som vi ska njuta av - det finns inget godare...


Jag hade tyvärr inga glasflaskor att hälla saften i så jag tog två Petflaskor. Den ena fungerade utmärkt men den andra, som det varit Trocadero i, krympte av värmen.


Vad händer då - jo det blir översvämning på köksbänken... men det tänker jag inte berätta för då kanske du inte tror på mig som den perfekta husmodern längre ;)



Ps. Kulturnatten går av stapeln i Uppsala i helgen. Ds

Av Helga - 8 september 2011 09:15

Här lunkar vardagen på och efter gårdagens olycka med hockeyspelaren Stefan Liv inblandad är jag glad att ha en vanlig vardag. Jag brukar inte vilja skriva om flygolyckor eftersom att jag vet att många av mina läsare är flygrädda med det är svårt att skriva ett blogginlägg idag utan att nämna flygolyckan i Ryssland där bland annat  Stefan Liv omkom. Så tragiskt och onödigt med dessa unga idrottsmäns bortgång - så sorgligt för de anhöriga. Jag som har idrottande barn kan tänka mig kaoset som uppstår i klubben också.


Nu undrar man ju vad orsaken till olyckan var och enligt nyhetsrapporteringen ska man nu undersöka den svarta lådan. Min första tanke var att hockeylag ofta har enormt mycket bagage (hockey-trunkar) med sig och om man inte lastar dessa på rätt sätt i flygplanet så kan en katastrof inträffa.


Det får inte vara övervikt och det får heller inte vara  fel balans i lastningen. Alltså inte för framtungt eller baktungt. Det spekuleras också i den tekniska statusen på flygplanet. Framtiden får utvisa vad orsaken till olyckan var...


 

Av Helga - 7 september 2011 10:15


Så var arbetsperioden slut för den här gången. Jag avslutade med en s k "kort natt" på hotell med några få timmars sömn och tidig hemgång idag.


Jag fick precis ett samtal från grannen på landet. Han är snickare och han har lovat att bygga upp vår nya friggebod. Nu är han igång och han tyckte vi skulle komma ut och måla stugan till helgen. Rackarns vad glad jag blev! Vi har oroat oss lite för om han skulle hinna klart innan det blir för kallt ute. Jihaa!! Äntligen får vi lite mer plats därute för oss, för ungdomarna, för svärmor och för andra gäster!!


 

Nu ska jag bara ringa Ernst och be honom inreda boden till våren ;)


Uppsala har fått en ny restaurang i den gamla stationsbyggnaden. Det är Svenssons krogar som driver Stationen. Jag har ännu inte varit där men ser fram emot att gå dit och testa stället...  Visst ser det fint ut!!??


 



Av Helga - 6 september 2011 11:11


Jag är hemma och har haft lite myspys med dottern som också har sovmorgon idag. Vi har tittat på gamla avsnitt av Idol som vi missat... Jag pga jobb och dottern pga kvällsträningar.


Igår hade jag en helt fullsatt flygning från en stor Europeisk huvudstad. Ombord hade vi bl a en kvinna som rest från Brasilien med en sk "Brolinsko" dvs en plastskena runt underben och fot. Efter en tag började hon må riktigt dåligt så vi hjälpte henne ner till bakre galley och lade ner henne på golvet så hon kunde få sitt ben i högläge. En halvtimme på golvet och sen mådde hon mycket bättre igen.


Vi hade också en fd kollega med ombord och hon sysslar mycket med mat på sin fritid. Bl a har hon en egen matspalt i en lokaltidning. Titta in på hennes hemsida Katinkas Kitchen...


Av Helga - 5 september 2011 09:30


Jag har sovmorgon efter en sen landning igår kväll. Nu ligger jag i en hotellsäng med en ostmacka och en kopp kaffe på bordet bredvid... mysigt!


Dagens flygande börjar vid lunchtid så nu ska jag bara ta det lugnt inför ännu ett rejält flygpass. Igår hade vi fullsatt på alla flygningarna och det var mycket att göra hela tiden.


En tjej var förtvivlad - hon var så flygrädd. Vi var där varje gång vi hade en stund över och pratade med henne. När hon gick av sa hon att det var hennes bästa flygning hittills. Det var ett bra betyg till oss och det kan man leva på länge...


Det ska visst bli skitväder senare idag - tur att jag tog med paraplyet i rullväskan...

Av Helga - 4 september 2011 11:39


Det stod en himlans massa cyklar utanför min syster och svågers hus igår i samband med svågerns 60-årsfest. Där på framsidan låg också familjens kanot.


Maken sa;

-Det är många som har cyklat hit idag....


Dottern sa;

- Det är nån som har paddlat hit också...


  

Av Helga - 3 september 2011 19:58


Mycket roligt nu...


Idag firade vi svågern som fyllt 60...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards