Alla inlägg under september 2011

Av Helga - 19 september 2011 10:31

Jag fick en helkväll i "tuben" igår...

Fullsmäckat var det på alla flygningarna. På den sista flighten var det en stor kille som kom fram till oss i främre galley. Han mådde inte bra - det syntes tydligt. Rätt vad det var så såg vi att han höll på att svimma. Att vi lyckades få ner honom på en av crewstolarna var en bedrift med tanke på hans tyngd (säkert 100 kg). Han hämtade sig ganska snabbt som tur var efter lite syrgas, vatten och baddande i pannan...

Sen sov jag på ett hotell i natt - det blev fyra timmar i sängen innan det var dags att flyga vidare. Jag tänkte att jag kanske borde sova en snutt till här hemma men då fick jag se detta...

Maken, sonen och svärmor var ute och plockade svamp i Norduppland igår och det gav tydligen en rejäl skörd.

Nu vet jag vad jag ska göra ett par timmar framöver och då har maken ändå redan rensat en hel del...

Flyg · Natur
Av Helga - 18 september 2011 09:45

Vi vaknade på landet igår morse och sen var det full fart hela dagen. Vi började med att ta upp båten...

Se där ja, där ligger den...

Sen var det förmiddagsfika innan vi satte igång att måla. På fredagen blev vi klara med att grundolja friggeboden och nu satte vi igång att måla boden med den färgade oljan.

Vi hann med två gavlar och resten får vi göra nästa helg. Det var kanonväder därute vid stugan så det tog emot att åka hem...

Jag hade ungefär 1,5 timme på mig efter att vi kommit hem innan jag skulle bort igen. Vi skulle träffas några tjejer på stan...

Först blev det ett glas vin på "Stationen", en ny restaurang i Uppsalas gamla centralstationsbyggnad. Sen var vi på Reginateatern och såg en föreställning av Cirkus Cirkör som heter "Undermän". Vilka fantastiska killar!!!

Efter det åt vi middag på "Ciao Victoria". En riktig helkväll alltså! Tur att jag får vila upp mig lite nu innan blåstället ska på igen på eftermiddagen.

Av Helga - 16 september 2011 08:15

När maken och sonen kommer hem på eftermiddagen ska vi direkt åka ut till landet. Där ska vi ta upp båten och så hinner vi nog grundmåla färdigt friggeboden också innan vi ska hem igen imorgon. Hem ska vi redan på lördagen eftersom jag ska träffa mina väninnor. Nästa helg ska vi måla hela boden igen och sen är den klar för vinterns alla olika väder (läs oväder)...

Jag har förberett en rejäl chili con carne till middagen till ikväll eftersom att vi inte kommer att ha så mycket tid till matlagning därute. En flaska rödtjut packas också ned och efter arbetet kommer chilin att smaka gudomligt...

Dottern då - får inte hon följa med?

Hon ska packa sin axelremsväska full med idrottsattiraljer och resa söderut. Där ska det spelas basket hela helgen...

Av Helga - 15 september 2011 09:15

Igår stämde jag träff med mina föräldrar och svärmor på Ofvandahls hovkonditori inne i Uppsala. Genom restaurangchansens 2 för 1-kuponger kunde jag bjuda alla på kaffe och fruktpaj för 110 kronor. Pappa råkade komma till fel café pga ett missförstånd så han fick sin paj med vaniljsås hemlevererad i kartong istället.

Nyligen när jag var ute och jobbade så hade vi en passagerare med ombord som skulle resa hem till Kanada via London. Hon var fundersam kring hur allt skulle fungera på Heathrow eftersom det var den 11 september just den här dagen. Vi konstaterade iaf att det var bra att hon inte skulle resa via New York just den här gången eftersom det antagligen var ett oerhört säkerhetspådrag i NY.

Vi hade även en grupp på 22 personer med oss som skulle resa tillsammans till södra England på en litteraturresa. De hade med sig en kulturkändis som skulle guida dem under veckan. Det där lät riktigt trevligt- jag ville nästan kliva av och följa med dem på resan. En annan passagerare hade tagit ledigt från sina hästar... Han ägde en gård med ett stort stall - man kan ju tänka sig att det inte är så vanligt att han kan ta ledigt...

Vår nye VD, Rickard Gustafson, presenterade igår flygbolagets nya strategi. Läs mer om hur SAS ska lyftas här. För första gången sedan jag började på flygbolaget är vår VD yngre än jag...

Av Helga - 14 september 2011 08:45

Det blev en sväng i svampskogen igår. Jag hittade en hel del trattkantareller och en fin Karl Johan. Det fanns många kremlor också men det är inte en sort som jag kan till 100% så de fick stå kvar i skogen och vänta på en kremle-expert...

Flugsvampen är väldigt vacker där den står i skogen men är ju AJABAJA!

Jag gjorde en egen hitte-på-rätt av svampen och abborrfiléer... Det blev mycket gott!

* Bottna en smord ugnsfast form med färsk babyspenat och skivad purjolök.

* Stek blandsvamp och aborrfiléer som kryddats efter smak.

* Lägg fisken ovanpå spenatbädden och strö över svampen.

* Riv parmesan över fisken och svampen.

* Häll lite grädde över alltihop.

* Ställ in i ugnen, ca 200 grader i 10 minuter.

I helgen ska vi ut på byn tre tjejer. Min kompis som nyligen fyllde 50 år ska få sin present. Exakt vad vi ska göra kan jag inte tala om här och nu för det är fortfarande hemligt. Vi börjar iallafall kvällen på Uppsalas nya restaurang/bar "Stationen" med en drink...

Av Helga - 13 september 2011 10:00

Jag har haft några dagars jour men nu är det slut med det för denna gången... Jag har fått jobb varje dag men det har varit ganska lindrigt ändå - ingen hotellövernattning t ex, vilket jag uppskattar. Jag övernattar ju allra helst i min egen säng ;)

Det är mycket tankar kring min jämna årsdag nu. Lokal, mat och underhållning är bokad till helgen före födelsedagen men det är mycket annat praktiskt som man ska tänka på... På själva födelsedagen reser vi till Rom hela familjen. En födelsedagsmiddag med maken och barnen i Italien ser jag mest av allt fram emot just nu...

Idag blir nog det en sväng i svampskogen...

Ett litet höstarrangemang...

Av Helga - 12 september 2011 09:15

Så har maken kommit hem från landet. Han tog flera bilder på stugan så att vi övriga i familjen skulle få se - vi var väldigt nyfikna. Man undrar ju över placeringen på tomten t ex - valde vi rätt plats osv osv. Friggeboden har vår granne, som är snickare, byggt upp i veckan som gick och vi är nöjda med valet av läge...

Det var en hel del städning att göra på tomten först och främst när maken kom ut. Plast- och träbitar som samlats i en hög i trädgården hade spritts för vinden och det skräpet behövde bäras bort och kastas. Sedan har min duktiga man grundoljat alla sidor på boden utom framsidan. Fönsterfodren har han också grundmålat. Vi ska försöka få resten gjort kommande helg eller om jag åker ut ensam och fortsätter i veckan...

Nu känns det himla bra att friggeboden är på plats innan vintern. Till våren ska vi fixa färdigt taket, isolera på insidan, göra innerväggar, måla insidan och framförallt inreda. En elektriker ska få komma ut och dra el också. Det ska bli kul med vårt lilla 15 kvadratmeters-projekt!

Av Helga - 11 september 2011 18:14

Idag startade jag tidigt och har flugit till en Europeisk huvudstad tur och retur. På utresan kom tre passagerare med VIP-service till flygplanet...

Jag hade ingen aning om vilka dessa gäster var men som tur var hade vi en ung kollega som visste att det var en megakänd hip-hopare med sällskap. Utan att tala om vem han är så kan jag säga att när jag sökte videos med honom på YouTube så hade den översta videon drygt 47 miljoner visningar - då är man känd...

Kan också säga att den unga kollegan inte kände igen en annan äldre kändis som vi andra kände igen