Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 9 november 2010

Språkförbistring...

Av Helga - 9 november 2010 08:30


Idag börjar vardagen även för mig... Jag är ute och flyger igen och nu får jag servera andra och inte bara sitta och ha det gött...


Jag hamnar på ett hotell i norr framåt eftermiddagen. Hotell som hotell tycker väl du - jag har ju bott på hotell flera nätter nu i Nice. Men det blir ju på ett annat sätt när man reser med familjen... mysigare liksom.


*******************


På resan har jag inte haft nytta av mina ungdomar (eller mig själv heller för den delen) när det kommer till språkkunskaper. Nog för att vi gemensamt studerat både svenska, engelska, tyska, spanska och italienska... men inte ett ord franska.


Fransmän är ju inte kända för att vara så förstående för språkhandikapp heller ;)


På ett café skulle jag beställa vanligt kaffe med mjölk i kanna och hade fått för mig att det hette cafe american. När jag fått in kaffet fick jag ingen mjölk och frågade vänligt om jag kunde få mjölk till.


Jag fick det efter lite himlande med ögonen och kommentaren att mjölk egentligen inte serveras till cafe american. Jag fattade det redan vid ögonhimlandet - kroppsspråket är något jag förstår...



 
 
Sussi

Sussi

9 november 2010 08:58

Det är inte så lätt det där med språket. Allra helst när Fransmän vägrar ta till sig engelskan..
Kroppsspråk är det min mamma och pappa brukar köra med då dom är Utomlands. Båda är väldigt dålig på Engelska..

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

9 november 2010 09:50

Hej Helga.Ojoj då kanske bäst att läsa in dig på lite franska skrattar,,,Fransmän de menar ju att franska skall vara det språket som talas världen över inget annat,,skratt,,

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
britten sa..

britten sa..

9 november 2010 10:09

Ja franmän är inte kända för att vara tillmötesgående när det gäller språk..känner igen det du berättar

http://glitteroga.blogg.se

 
wiper

wiper

9 november 2010 10:46

Du har ett variernade liv och det måste vara spännande än om alla yrken är jobbiga emellanåt. Det blir tvära kast från Nice till ett hotell i Norrland ;) Det verkar vara bäst att kunna Franska när man är i frankrike. Det är inget lätt språk.

Ha en fin dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
susjos

susjos

9 november 2010 16:48

hihi..ja dessa fransmän! Kroppsspråket säger ju mycket :)
Har du snö däruppe i norrland? Här snöar det för fullt.
Bortdiffad betyder att vid diffkorrigeringen så togs min natt bort som jag lagt in,och lades någon annan natt där vi var för få som jobbade. Vi korrigerar ju själva så gott det går,men det finns en anställd som gör slutkorrigeringen,så ibland ändras endel av nätterna man lagt in.
Ha det gott!

http://susjos.blogspot.com

Helga

9 november 2010 19:46

Jaha, var det så ;)

Jo, här i Skellefteå har vi lite snö - det är nog mer i Stockholmstrakten...

 
Bitte

Bitte

9 november 2010 19:10

Säger det också, dessa fransmän! Tycker det är ett fint språk (har läst det i 3 år) men svårt. De är duktiga på det i Nice i alla fall *s*

http://bitte-blansch.blogspot.com

Helga

9 november 2010 19:37

Särskilt svårt när man inte läst det alls i skolan...

 
helga

helga

9 november 2010 19:50

Sussi; Kroppsspråket är perfekt egentligen ;)

Filifjonkan; Ja, precis ;)

Britten; Ändå var de rätt OK i Nice - de är vana med turisterna.

Wiper; Jo nog varierar det alltid...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
tant Hannele på Hisingen

tant Hannele på Hisingen

9 november 2010 22:46

jag hittar inte ens till damtoaletten :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

Helga

10 november 2010 12:48

Hahaha... jobbigt! Vart hamnar du då? ;)

 
Åsa

Åsa

11 november 2010 12:23

Haha, kroppsspråket är svårt att misstolka.

http://wessand.blogg.se

Helga

11 november 2010 20:18

Ja, jag tycker väl att det är det ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards