Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under september 2010

Av Helga - 22 september 2010 08:11


Nu är jag ledig igen och det kändes som fredagskväll igår när jag tog mig hem mot Uppsala. På Upptåget träffade jag ett syskonbarn som pendlar från Stockholm och i Uppsala steg båda mina ungdomar in på samma buss som jag. Mysigt!


Idag ska jag först göra det värsta jag vet... gå till tandläkaren. Om jag inte har dött efter det     ska jag träffa en väninna som också jobbar som flygvärdinna. Vi brukar ha en hel del att gå igenom så det blir nog en långlunch.


Vi ska ha lite vänner här hos oss på middag på fredag så jag håller på och fundelurar lite på vad vi ska bjuda på... Jag tror jag ska provlaga huvudrätten till middag idag så jag är säker på att det blir bra.


Så här såg det ut på Rhodos flygplats i helgen...

  Flygplatsbyggnaden...

 

  

Ett annat SAS-flygplan är på väg ut till startbanan...


  

Jag står på baktrappan och spanar ut över havet. På trappan där framme kan du se en massa blåa lådor. De innehåller de förbeställda taxfree-påsarna...


Av Helga - 21 september 2010 12:45


Igår fick jag vanliga inrikesflygningar på schemat till skillnad från helgen då det var charter för hela slanten. Nu skulle affärsresenärerna forslas fram och tillbaka och de gör inte mycket väsen av sig. Alla är vana och vill bara komma fram fortast och smidigast möjligt.


Jag hamnade på ett hotell i södra Sverige senare på eftermiddagen. Det regnade och jag hade inte packat med sig så lämpliga kläder så det blev bara en kort sväng ute på stan i Malmö. Jag gick och letade efter nya uniformsskor igen, men gick tillbaka till hotellet tomhänt. Ska det vara så svårt att hitta en vanlig slät sko med en lagom hög klack i svart eller blått?


Middagen bestod av varmrökt lax, avocado och broccoli som jag köpt med mig upp på rummet. Sedan tog jag det bara lugnt... tvättade håret, tittade på lite program som jag ville se på svt's och TV4's playfunktioner. Det var riktigt mysigt och skönt!


Idag blev det dessutom sovmorgon ända tills klockan 5.30  Yeah! Det går åt rätt håll ;)


Den här bilden tog jag på landet sist vi var där...

 

Av Helga - 20 september 2010 04:56


Det är tredje dagen i rad som alarmet ringt klockan 03.15 och ja - jag står upp fortfarande ;)


När man har så här tidiga arbetspass ställer man om och somnar tidigt på kvällen. Igår missade jag t o m valresultatet så det fick jag se på text-TV imorse istället. Öronpropparna i och jag somnar som ett barn...  Att SD kom in i riksdagen gillar jag INTE. Detta är egentligen inte en politisk blogg men det måste jag ändå skriva!


I helgen har det varit mycket charterflygningar och det känns gött att se att värmen och solen finns där någonstans.


En liten flicka gav oss sina nappar på hemresan från Rhodos och sa att vi kunde ge dem till någon annan liten baby. Gulligt va!?  Min son gav sina nappar till kattungarna på Skansen och dottern skickade sina till jultomten - alla sätt är väl bra utom de dåliga...


  



Av Helga - 17 september 2010 15:00


Tillägg den 18/9; Jag är ute och flyger hela helgen och hinner inte riktigt med bloggen... Idag och imorgon är det charterflygningar som gäller och sen får vi se eftersom jag har jour i botten... Jag hoppas iaf att du har en skön helg!


Sist jag var på Röda korsets "Kupan" hittade jag följande grejer...


Tre olika tallrikar i blått och två rejäla vinglas. Det ryms säkert en halv flaska i varje glas...

  

Priset blev 50:- för alltihopa...

Av Helga - 16 september 2010 08:16


Igår landade världens största flygplan på Arlanda och alla tillfartsvägar till flygplatsen var överbelamrade med intresserade som ville se på... Jag var ju ledig och jag tar mig inte ut till min arbetsplats på ledigheten - så nördig är jag inte... Nä, faktiskt inte ;)


Igår lagade jag lammkotletter till middag. Jag har alltid undrat hur jag ska få till dem som de brukar smaka på restaurang utomlands, men den här gången blev det riktigt bra! Sonen, som älskar lammkotletter, var alldeles lyrisk...  Idag ska jag fortsätta vara en duktig hemmafru och städa färdigt huset. Idag blir det en badrumsattack. Senare ska jag följa med dottern till en sjukgymnast där vi ska få råd angående ömmande benhinnor.


Just nu lyssnar jag gärna på Katie Melua och hennes version av Lucy in the sky with diamonds. Gör det du också om du har en stund över...



Av Helga - 15 september 2010 07:21


Min farfar dog när han var 94 år gammal och det var många år sen nu...


Igår när jag var hos mamma och pappa lånade jag hem två pärmar där han skrivit ner i stort sett allt om sitt liv och det finns en hel del foton och urklipp i pärmarna också. Jag har tittat i detta material förut men nu var det ett tag sen. Det är så rikt för mig att kunna visa mina barn deras ursprung. På en av bilderna var farfar och min son oerhört lika och det har jag aldrig tänkt på förut...



Några skor hittade jag inte igår - jakten går vidare...  

Av Helga - 14 september 2010 07:52


De allra flesta dagar händer det roliga saker på jobbet så idag får Gnällombudsmannen hålla munnen stängd.


Jag röstade igår och det var smidigt eftersom man har öppnat ett röstningsställe för förtidsröstande på Visitor Center på Arlanda. Nu ska jag bara kolla valkompassen för att se om jag röstat rätt ;)


Igår så firade vi en blivande pensionär ombord på en Europaflygning. Vi hade köpt mini-cupcakes och som tur var hann vi fika också...

  


En annan festlig sak på den här flygningen var mannen som somnade direkt efter start och som snarkade så det stod härliga till. Undrar vad folket som satt där omkring tänkte? 


Idag är jag ledig igen och ska träffa min butiksägarkompis och så ska jag fika med mina föräldrar. Nya uniformsskor ska jag också försöka få tag på eftersom mina gamla (och de är verkligen gamla) gick sönder när jag gick över Malmö Airports parkering häromdan. Det måste vara blåa eller svarta skor utan spännen eller synliga sömmar. Ibland kan det faktiskt vara svårt att hitta. Förr fick skorna bara vara blå men det finns nästan inga affärer i Uppsala som säljer blåa skor nuförtiden.

Av Helga - 13 september 2010 00:46

Innan avgång är det kabinpersonalens uppgift att gå igenom kabinen och kontrollera att alla stolsryggar och bord är uppfällda, att all elektronisk utrustning är avstängd och att handbagaget är placerat på golvet under stolen framför eller i bagagehyllan.


Förr var det mest säkerhetsbältena som man fick kolla men idag är det att iPods, iPhones, datorer, mobiler, MP3-spealre, DVD-spelare, fickradioapparater, iPads och läsplattor är avstängda... och det har ju hänt en del med tekniken de senaste 20 åren...


Vi informerar i högtalaren innan avgång om att alla elektroniska prylar ska stängas av och sedan måste vi gå omkring som "the bad guy" och säga till dem som inte hörde eller som inte brydde sig. Sånt kan ju kännas något tjatigt den femte flygningen för dagen. Japp - det var dagens gnäll från Gnällombudmannen...


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards