Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 29 september 2010

Hur full får man vara på ett flygplan egentligen?...

Av Helga - 29 september 2010 09:00


Igår blev en vilodag. Inte många knop här inte...


Såg lite på TV-program som jag missat, tog ett varmt bad, ringde lite... så ska det väl vara när man är sjuk. Idag känner jag mig inte bättre alls - bara mera hosta och snor. Ja, ja - det ska väl bli bra endera dan.


Jag läser i DN om en mycket onykter flygpassagerare. Jag har varit med om att hindra allt för fulla personer från att komma ombord flera gånger. Men var går egentligen gränsen från lite lagom berusad till rejält packad med risk för säkerheten ombord?


Visste du förresten att även all personal på flygplatsen inklusive den flygande personalen går igenom säkerhetkontrollen varje gång de ska ut på säkerhetsklassat område (till flygplanen). Se den här filmen så du vet hur det kan gå till när det piper när du går igenom bågen. Och du... jag är absolut inte "gummsjuk"...


 
 
wiper

wiper

29 september 2010 09:47

Bra att du är hemma när du är förkyld och tar det lugnt. Man kan få följdsjukdomar annars. Inget vidare att folk super när dom skall flyga. Att ta ett glas på flyget är ju inte fel men det finns gränser och det måste vara säkert både för passagerare och flygpersonal. Jag hittade inte filmen så jag får gå igenom igen.

Sköt om dig
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Helga

29 september 2010 10:09

Ja, man måste sköta om sig så man inte sliter ut sig...

Filmen från kossan.se fungerade inte här så jag bytte till ett youtube-klipp istället.

 
Åsa

Åsa

29 september 2010 10:13

Igår, efter tre veckors förkylning med mkt hosta, vände det. Hoppas du klarar dig snabbare!
Klart man inte får vara drängfull på ett plan. Jösses, det hade kunnat gå hur illa som helst.
Kan förstå att man måste göra vad man kan för att skoja till sitt jobb ibland. ;-)

http://wessand.blogg.se

Helga

29 september 2010 10:44

Oj, tog det så lång tid för dig att bli frisk. Då hoppas jag på snabbare läkning här...

Filmen kanske får männen som läser här att gå i taket - hoppas inte...

 
Filifjonkan

Filifjonkan

29 september 2010 10:27

hahahha Helga Helga.,så härligt jobb du ha...,skratt igen... det var en vacker skapelse dessutom ju!Piggar upp så här en onsdagsmorgon. Ja ang onykterhet på planen alltså de borde vara förbjudet med berusade passagerare verkligen!Hoppas din förkylning checkar in till Korpilombolo eller något i den vägen!

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

Helga

29 september 2010 10:42

Lagom är bäst när det gäller alkohol i luften. Pga tunn luft blir man dessutom mer påverkad i flygplanet än på jorden.

Jag ska göra som du föreslår och checka in förkylningen till Korpilombolo - det var ett kanonförslag ;)

 
Sussi

Sussi

29 september 2010 10:29

Vad trist att din förkylning blivit värre..
Bra dock att du sjukskrev dig i tid. Inte kul att gå och snörvla och hosta på ett flygplan. Jag tänkte på lufttrycket och så också..

När man vinglar ganska mycket tycker jag inte man ska få åka med. Det är faktiskt ens eget ansvar att bete sig. En lien öl eller nåt litet innan för att fira resan kan man väl ta men där går nog gränsen.. För min del i alla fall..

Hahaha så det är så kontrollen går till ;)

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Helga

29 september 2010 10:41

Värst är att man får så ont i öronen när man flyger förkyld och det kan bli bestående problem - så det gäller att hålla sig på jorden då ett tag.

Dricka i samband med flygning gör väl många när de ska på semester iaf, men från det till att bli plakat eller aggressiv är stoor skillnad.

Japp, så skulle det iaf gå till om jag jobbade i security...

 
Kimmie

Kimmie

29 september 2010 16:50

Den var kul, roligt jobb så länge hon själv kan bestämma vilka som ska visa upp sig =).

Nä, det där med fylla på flygplan är ingen bra kombination - säger som Sussi, ett glas för att fira avresan kan vara kul men sen räcker det.
Det värsta tycker jag är när folk häller i sig på morgonen innan en resa, vem sjutton är sugen på alkohol då?

http://kimmietid.blogspot.com

Helga

30 september 2010 08:14

Lagom är bäst när det kommer till alkohol och flygning...

 
Stattinskan

Stattinskan

29 september 2010 19:50

Jag är den mest flygrädda av alla flygrädda, trots att jag rest världen runt när jag simmade i Svenska simlandslaget! Skönt att höra att även ni går igenom kontroller, men vad ska jag göra för att komma över flygrädslan jag skaffat mig på äldre dar?
Kramar
... oj, glömde ... Krya på dig!

http://metrobloggen.se/stattin

Helga

30 september 2010 08:12

Vad synd att du blivit så flygrädd. Det är ganska vanligt att man utvecklar det senare i livet ofta i samband med att man får familj eller partner. Jag är ingen expert på området men vet att det finns bra kurser att gå. Mall Yams är en som håller kurser - hon har tidigare jobbat som flygvärdinna och är nu psykolog (?).

Jag kan inte oroa mig när jag jobbar och har aldrig gjort det heller trots över 20 år i luften.

 
Susjos

Susjos

29 september 2010 22:28

krya på dig!! hihi..filmen var trevlig tycker jag :) Nej,för full på flyget funkar inte. Vi har haft en trevlig resa med Fritidsresor,faktiskt ingen för full på planet. Kanske det berodde på den höga medelåldern på planet?

http://susjos.blogspot.com

Helga

30 september 2010 08:09

Bra att ingen blev för full på planet! Det händer ju inte varje dag precis (som tur är)...

Välkommen hem!

 
Stattinskan

Stattinskan

30 september 2010 05:45

Gomorron, gomorron ;-)

http://metrobloggen-se/stattin

Helga

30 september 2010 08:08

Godmorgon på dig du :)

 
Sussi

Sussi

30 september 2010 07:37

Hoppas du hann få in dina mårbackapelargoner i garaget. I natt var det rejält kallt. Det är fortfarande 2 minusgrader då jag skriver detta. Nu är det nog kört för min växlighet där ute ;)

Ha en kanontorsdag

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Helga

30 september 2010 08:07

Nej, jag glömde bort det helt. Åkte på en div 1 match i basket istället. Här var också kallt imorse men inte 2 minus. Vi får se om de klarat sig...

 
tant Hannele på Hisingen

tant Hannele på Hisingen

3 oktober 2010 10:10

jag tittar gärna på snygga karlar :)

http://hannelesparadis.blogspot.com

Helga

3 oktober 2010 17:59

Haha... jag med ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards