Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2009

Av Helga - 15 december 2009 08:30



Idag är även dottern hemma från skolan pga en rinnande kran   


Här har kommit massor med snö och det är såå vackert... vem som ska skotta är ännu oklart.


En av grannarna kom in igår och tackade för senast och hade med sig ett jättefint pepparkakshjärta som deras yngsta dotter gjort. Var inte det gulligt så säg?


Jag såg ett bra tips i det senaste numret av ICA Buffé. De hänvisade till en sida där man kan skriva ut egna personliga etiketter som kan användas till hemgjorda julklappar som såser, godis eller dylikt. De kan även användas till vanliga paket förstås... Se här. Idag ska jag nog prova att göra Kimmies kokosgodis - tack för tipset Kimmie...


Så här fint var pepparkakshjärtat...


Pepparkakshjärta  

Av Helga - 14 december 2009 13:40


Egentligen är det ganska synd om mig...


... jag är snuvig och som flygvärdinna är det ett stort "NO NO" när det kommer till flygning. Inget flyga om näsan rinner eller  är täppt säger doktorn...


Jag får väl koka lite kola istället då... bara det inte droppar från "kranen" ner i grytan   

Av Helga - 14 december 2009 08:10


Det blev trots allt lite luciastämning här hemma igår kväll när vi såg på TV-programmet från Växjö domkyrka på kvällen. Det var verkligen ett fint program med duktiga sångare och musiker...


Jag fick julkorten klara igår och knäcken blev kokt. Av tradition gör jag alltid några knäckklubbor efter koket. Jag samlar upp lite knäcksmet på några skedar och ställer ner dem i en mugg med kallt vatten och HÄPP så har vi varsin knäckklubba...

knäck  


För inte så länge sedan flög jag en tur till Berlin och där var det väldans dimmigt... Vi blev försenade både på vägen dit och hem eftersom man måste ha större mellanrum mellan starter och landningar i sådant väder. Vi landade hemma på Arlanda igen kanske tjugo minuter efter tidtabell...


Dimmigt värre...

Dimma i Berlin...  

Av Helga - 13 december 2009 09:18


Man vet att man är tonårsmorsa när man är uppe och SMS:ar och ringer den ena tonåringen klockan 01.30 och när man sedan har alarmet ställt på 07.00 för att väcka den andra som ska iväg på bortamatch...


Ingen av de hormonstinna kom med ljus i hår på min tröskel heller...   


lucialjuststake  

Av Helga - 12 december 2009 09:56


Tänk att man kan ha så roligt med sina grannar...


Vi blev hela 12 vuxna och 4 barn på glöggkalaset igår. Vi hade fixat glögg, russin och mandel, kaffe och kaka. Gästerna hade med sig diverse plock; ostar, pepparkakor, kex, dadlar inrullade i bacon (supergoda), julgodis bland annat.


***************************


Igår på förmiddagen hörde jag en motorsåg som gick till och från. Jag undrade vad det var som var på gång och när jag kikade ut såg jag att grannarna anlitat en man som höll på att ta ner flera träd på deras tomt bl a en tall som skymt vår kvällssol i flera år. Härligt att trädet försvann...


De här grannarna är nyinflyttade och det är ju oftast då i början som det händer grejer på tomten. Jag var tvungen att ta kort på killen i tallen eftersom han var så fantastiskt duktig på att klättra i trädet och fälla grenarna och toppen. När det bara var en kortare stam kvar kunde han fälla den utan problem trots minimalt med utrymme mellan bilar och hus.



  

Mannen i tallen

Av Helga - 11 december 2009 08:06


Idag ska jag fixa och trixa här hemma så det blir riktigt mysigt och fint... Vi ska ha glöggknytis med grannarna och blir väl runt 15 personer kring bordet. ...Stora och små och allt där emellan...


Jag ska stryka stora duken, dammsuga, baka två nötkolapajer, plocka fram lite mer adventspynt och sanera hela huset från pryl- och klädhögarna som växer både här och där...


I veckan hade vi en dag då ingen hade lust att laga mat. Jag tog våra 2 för 1-kuponger när jag åkte till stan och gick in på Martinas italienska delikatesser i forumgallerian i Uppsala. Där köpte jag 4 fina färska pizzor som bara behöver värmas i ugnen hemma i 5-7 minuter. De var verkligt goda och det var läckra ingredienser på pizzorna. Nu köpte vi ju dessutom maten till halva priset - vilket alltid är trevligt. Se här;

Färska pizzor från Martinas delikatesser...     


Av Helga - 10 december 2009 06:30


Du behöver inte vara orolig... jag har en kompis när jag är uppe i det blå.


Vi har ju alla samma handväskor, kabinväskor och resväskor på jobbet. Det står flygbolaget för. Det är pga likheten väldans lätt att ta fel väska... Det har resulterat i att alla har rosetter eller andra föremål fästade vid sina väskor så att man ska ta rätt väska när man spankulerar iväg från trafikkontoret. Det kan ju inte vara så kul att börja packa upp resväskan på ett hotell bara för att upptäcka att väskan är full med herrkläder t ex.


Här är en bild på mina kappa till vänster och min väska till höger inne i ett skåp ombord på flygplanet. Nallen är min kompis och hänger på väskan i en nyckelring. Visst är han söt?

Min kompis...  

Av Helga - 9 december 2009 08:15


Det blev trots den långa flygdagen igår en rätt så mysig dag. Jag flög med idel bekanta och det kändes nästan som ett cocktailparty. Trevlig besättning och allt går som en dans...


Vi hade en passagerare med ombord igår som just varit och hämtat en hundvalp utanför en stor Europeisk stad. En bekant skulle skjutsa henne till flygplatsen och de tog i ordentligt med tid eftersom det ofta är köer där. Trots detta fick de köra sakta i kö i hela fyra timmar, och hon höll på att missa flighten hem. Jag kan lova att hon var lättad när hon väl satt ned i sin stol ombord hos oss...


Idag är jag ute på nya äventyr, men det är inte en så lång dag idag... Skönt!!


pärlhyacinter  


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards