Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Skulle jag våga göra om det?

Av Helga - 29 september 2009 07:40


Jag landade sent igår och kom väl i säng vid tolvtiden... Jag gick upp med familjen imorse eftersom jag ändå vaknade när alarmen började ringa. Jag tror jag får ta mig en liten sovstund till senare.


Igår när jag hade varit på vårt uniformsförråd för att hämta ut nya uniformsdelar hittade jag en hylla med turistbroschyrer. Jag tog en broschyr för Sigtunabygden och en för Uppsala - min egen hemstad. Det var roligt att bläddra i den och se vad det är turister upptäcker när de är i min stad.


Jag kom att tänka på en gång för sisådär 20 år sedan, då jag var Uppsalaguide på min fritid. Jag och två andra guider hade fått i uppdrag att bussguida en finansman och hans vänner genom staden i tre bussar. Jag var ung och detta var ett hedersuppdrag. Guidningen skulle ske på engelska och jag var ganska nervös.


Följet var på väg till en stor födelsedagsfest, så jag hade inte behövt oroa mig så mycket eftersom årtal och för tung information tycktes rätt så ointressant. Det pågick en studentorkesterfestival i Uppsala just den här dagen, så när vi åkte genom stan pratade jag mycket om studentlivet istället. Det gjorde susen - alla gästerna tyckte var roligt att höra om Uppsala som studentstad och att se på alla ungdomar som vimlade runt med sina instrument och roliga overaller. Efter att ha visat Uppsala från ovan vid slottet och Carolina Rediviva kunde jag lugnt vandra hemåt igen... 


Jag vet inte om jag skulle våga göra något liknande igen...


Resa i Sverige-bloggen


Carolina Rediviva...

Carolina Rediviva   


Nu börjar programmet Stockholm-Arlanda på TV3 snart igen. Det har filmats på Arlanda under hela september månad och nu är det dags igen. Programstart den 7/10. Tack Nena för informationen...

 
 
Kimmie

Kimmie

29 september 2009 10:17

När man var yngre gjorde man mer saker utan att tänka för mycket på det innan - både på gott och ont =)
Den gången blev det visst bra.

http://kimmietid.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

29 september 2009 10:44

Det är ju jättekul! Klart du hade vågat. Bara man inte tänker innan man börjar. =)

http://wessand.blogg.se

 
Pisan

Pisan

29 september 2009 12:49

Ung och galen brukar man ju säga... *fniss* Hoppas du har en bra dag! KRAM!

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
-Nena-

-Nena-

29 september 2009 14:21

Oj oj när jag var ung skulle jag inte vågat göra det, jag var alldeles för blyg och osäker.
Nu kanske... eller näää det hade jag nog inte om jag tänker efter *S*

Bra att det gick bra när du gjorde det :)

http://nena.bloggagratis.se

 
Carro

Carro

29 september 2009 15:24

gjort idag :)?

http://carolineamandaanette.blogg.se

 
Sussi

Sussi

29 september 2009 20:25

Tyvärr så vet man inte ens allt det finns att göra i Uppsala. Man skulle behöva ta en sån broschyr själv och lära sig ett och annat :-)

Ha en mysig kväll

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
helga

helga

29 september 2009 22:51

Kimmie; Ja, helt orädd liksom...

Åsa; nu skulle jag få läsa på en hel del först...
Pisan; Lite smågalen kanske...

Nena; jag var orädd som ung...

Carro; ?

Sussi; Det kan vara kul att turista i sin egen stad...

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
tant Hannele

tant Hannele

30 september 2009 07:18

Det som är så bra med ungdomar att dom vågar :)

http://hannelesjul.blogspot.com

 
helga

helga

30 september 2009 08:47

Hannele; Ja, bara kastar sig ut liksom...

http://helga1.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards