Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 27 september 2009

Torka kryddor...

Av Helga - 27 september 2009 10:25


Jag blev så inspirerad av Sara Begner i Mersmaks senaste nummer. Hon visar hur hon gör en god örtkrydda med bl a torkad svamp, rödlök och örter.


Jag gick genast ut i "trädgårdslandet" och skördade kryddor. Klippte/ skar dem i småbitar och lade dem på tidningspapper. Torktiden ska enligt receptet vara 2-4 dagar... Eventuellt utesluter jag svampen och gör det mer som ett örtsalt - vi får se... Läs här om någon vecka så får du fortsättning på vad det blir av det hela.


Jag torkar rödlök  

Här ligger den skivade rödlöken på tork...


Jag torkar timjan, gräslök, persilja och rosmarin  

Citrontimjan, gräslök, persilja och dragon ligger och torkar...

 

Kryddor på tork

Lite mer fanns det att torka...  


Resa i Sverige-bloggen

 
 
Pisan

Pisan

27 september 2009 15:28

Vad kul. Ser fram emot att höra hur resultatet blev :-) Hoppas du har en go söndag! Kram! :-)

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Hannele

Hannele

27 september 2009 21:58

Dottern torkar allt, ävn kött och köttfärs, bra i matsäck utan kylskåp, vandring, resor och annat. Varmluftsugn +40°, jag har torkat frukt, även jordgubbar i skivor, som godis..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
helga

helga

28 september 2009 08:11

Pisan; Det ska bli... hoppas det blir bra nu då...

Hannele; Smart - så gjorde man mer förr. Jag rukar mest torka kryddor och svamp. Jag ska testa det där med torkad frukt i ugnen - låter så gott!!

http://helga1.bloggagratis.se

 
Hannele på ön Hisingen

Hannele på ön Hisingen

28 september 2009 10:47

Äpplen, om man har egna, det blir som godis. Dottern har torkat, gjort jättegod egen chips av tunna skivor morot, palsternacka, rödbetor, inte dumt alls. Hon gör tunna skivor i hushållsmaskin, nyttigare chips finns inte. Finns att köpa färdigt nu, men kilopriset är så där 300 kr..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
helga

helga

28 september 2009 10:53

Hannele; Bra tips för alla som kikar in här...

http://helga1.bloggagratis.se

 
Frejda

Frejda

28 september 2009 22:35

Vilken bra idé! Blandar man bara allt man torkat sedan? Mal man sönder det ännu mer när det torkat? Tillsätter man salt eller var det bara med tanke på örtsaltet som du funderade på att göra?

Nyfiken Frejda undrar ...

http://frejdastorp.bloggagratis.se

 
helga

helga

28 september 2009 23:24

Frejda; Man ska blanda allt och med salt och mortla sönder det mer. Jag kan lägga ut receptet när jag är klar...

http://www.helga1.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards