Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2009

Av Helga - 21 augusti 2009 09:06


Det blev en sen landning igår kväll och du må tro att det var skönt att krypa ner under täcket med vetskapen att jag ska vara ledig några dagar nu...


Båda ungdomarna är igång med skolan igen och plötsligt känns det som vanlig vardag. Alarm som ringer, bussar som ska passas, läxor och skolböcker, träningar och middag någon gång på kvällen - förhoppningsvis alla tillsammans... Vad fort allt förändrades. Vart tog badandet, svampplockningen, grillningen och strosandet vägen? Vi får nog plocka fram lite av det igen och suga på karamellen ett tag till.


På en flygning här nyligen hade vi en hel grupp spansktalande damer med ombord. De var nog runt 25 stycken och jag önskar jag kunde spanska så jag kunde ha frågat vad de skulle göra i Sverige.


På samma flight var det en söt liten 3-årig tjej med. Hon var tvåspråkig eftersom de var bosatta utomlands. Det var full fart på den här lilla flickan och så fort mamman tappade koncentrationen på henne så for hon iväg som en projektil genom kabinen - sugen på äventyr. Det såg för kul ut ;)


www.resaisverigehelga.wordpress.com


En bild från förra helgen... Det blir en tur till stugan även den här helgen, men jag vågar inte tro på så fint väder igen...

Av Helga - 20 augusti 2009 08:24


Igår var jag ledig och passade på att vila upp mig efter en sen landning...


En långpromenad och så var jag ju bara tvungen att testa att göra en egen müsli efter ett tips från en kollega.


Ingredienserna till müslin...


Så här blev det efter att jag bränt en plåt med müsli först...


www.resaisverigehelga.wordpress.com

Av Helga - 19 augusti 2009 08:34


På en flygning här nyligen hade vi med en passagerare som vid start visade sig vara väldigt flygrädd. Hon hade inte berättat det för någon av oss i kabinpersonalen, men vid start råkade jag se att hon storgrät, höll huvudet i händerna och skakade i hela kroppen. Jag lyckades nå hennes ena arm och klappa på henne lite under stigningen och sedan när vi kommit upp på höjd gick jag dit och pratade med henne. Mitt i allt elände fick jag henne att le och sedan verkade hon faktiskt må bättre under resten av flygningen.


Konversationen gick ungefär så här;


Helga; Allting är helt normalt och nu sitter du ju så bra och nära vårt kök så vi kan se varandra hela tiden. Skulle du undra något eller känna dig rädd kan du plinga så kommer vi direkt. Fast då kanske du plingar hela tiden (med glimten i ögat)


Då fick jag ett stort leende av henne.


Kika även in här; www.resaisverigehelga.wordpress.com


Jag har uppdaterat det här inlägget om min kompis fina butik Raggadoll med nya bilder... Kika in här igen vettja! http://helga1.bloggagratis.se/2009/06/05/1736323-nu-blir-det-reklamfilm/


   

Av Helga - 18 augusti 2009 09:08


Det var en jättemysig dag igår när jag fick träffa min "long-time-no-see-syster". Vi åt lunch tillsammans först, strosade sedan runt lite bl a i Uppsala Domkyrka och sedan blev det en fika på anrika Ofvandahls café. Dottern var också med, men syrrans familj är på väg hit från Australien så dem får jag träffa i september då vi ska ses igen på släktgården i Hälsingland.


Jag har blivit omskriven på bloggen som redaktionschefen för Resa i Sverige har. Se här; www.resaisverige.wordpress.com Ja, ja, jag vet... JANTE, JANTE, JANTE!!!


Ha en kanonfin dag. Det ska jag ha och sedan till kvällen blir det flyga av igen...


Vill du bara titta in på min nya blogg är adressen; www.resaisverigehelga.wordpress.com


Vad hände - skolstart redan... Mina krukor på landet i början på sommaren...

Av Helga - 17 augusti 2009 08:58


Tänk som en del passagerare kan vara...


Helt nyligen hade vi en lite märklig kille med ombord. Först så rökte han på plattan direkt utanför flygplanet, vilket är strängt förbjudet. Sedan försökte han sno något ur vår försäljningsvagn när han inte trodde att vi såg. Hans min när han märkte att en flygvärd tittade på honom var obetalbar.


Idag är en bra dag, en jättebra dag...


Jag slutar tidigt eftersom jag sovit väldigt kort på min övernattning och så ska jag träffa min älskade syster för första gången på över ett år. Du kanske tror att vi har dålig kontakt, men så är det inte. Hon bor i Australien så det är skälet till att vi inte kan träffas så ofta.


Titta gärna in på min nya blogg för www.resaisverige.se

Bloggen; www.resaisverigehelga.wordpress.com


Ännu en härlig skärgårdsbild...

Av Helga - 16 augusti 2009 13:48


Vi har varit ute vid stugan i helgen och haft två sköna dagar...


På lördagen var vi t o m ute på en klippa med fika, dynor, en brassestol, ett backgammonspel och tidningar. Solen sken och vi njöt så här sista helgen innan skolan ska börja igen. På kvällen blev det grillad lax igen som jag först marinerat i rapsolja, citronsaft och citrontimjan. Mmmm... gottgotteligottgott - helt klart, min nya grillfavorit.


Nu bär det av mot Arlanda och lite dansande i luften - det blåser rätt bra idag. Sover gör jag i en hotellsäng.


Kika även in här www.resaisverigehelga.wordpress.com


En bild från samma klippa men den är tagen tidigare i somras...

Av Helga - 14 augusti 2009 08:21


På Greklandssemestern hade jag två böcker med mig och dem plöjde jag...


Det var;

"Flyga drake" av Khaled Hosseini och "När livet stannar" av Malin Sävstam


Båda böckerna var mycket bra. Båda mycket gripande fast på helt olika sätt. Hosseinis bok handlar om två små grabbars uppväxt och vad som händer dem senare i livet i Afganistan och USA.


Sävstams bok är skriven i dagboksform och handlar om livet efter att hon förlorat familjemedlemmar i tsunamin. Jag kan säga att jag var tvungen att lägga från mig boken ganska ofta för att vila känslorna lite.


Jag hade ju även med mig min nya MP3-spelare, fulladdad med sommarprogram. Malin Sävstams sommarprogram lyssnade jag på efter att jag läst ut boken.


Jag kan verkligen rekommendera att ladda hem radioprogram. Det är underbart att höra ett vettigt program på väg till jobbet eller under en promenad.



Jag var inne i Linnéträdgården i Uppsala häromdagen och där köpte jag detta landskapsté i Linnés anda.Läs även här www.resaisverigehelga.wordpress.com


Av Helga - 13 augusti 2009 08:20


Minns du att sonen gjorde en sålåda åt mig i försomras där jag planterade diverse kryddor och sådde magold, persilja, sallad och dill? Det såg ut så här;



Nu har det växt och växt och trots att vi varit mycket borta ser det ut så här;

 Jag kan trösta dig med att det gick åt fanders med odlingarna vid stugan i år - för lite gödning gissar jag på...


Mer om en annan trädgård på "Resa i Sverige-bloggen" www.resaisverigehelga.wordpress.com


Vad gör man då när man har så mycket gott grönt i trädgården. Igår gjorde jag gädda i ugn med diverse smaskigt i foliepaketet;


Detta är en bild innan gäddan gått in i ugnen;

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards