Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 17 november 2008

Så ser en vanlig flygdag ut...

Av Helga - 17 november 2008 17:26


Jag hade bara en flygning idag och väntar nu på tåget hem...


Pisan skrev nyligen i en kommentar att hon tyckte det var kul att läsa om mitt jobb så här tänkte jag beskriva ungefär hur en dag kan se ut en vanlig flygdag;


  • Vi checkar in 50 minuter före avgång (1 timme om det är en charterflygning). Då registrerar vi vår ankomst på en dator.
  • Vi har fem minuter på oss att tömma postfack, prata med kollegor etc.
  • 45 minuter före avgång ses kabinbesättningen och går igenom alla detaljer kring flygningen. Både kring säkerhetsrutiner och servicen. Ofta har vi inte jobbat tillsammans på ett tag eftersom vi byter kollegor i stort sett varje dag.
  • Samtidigt checkar piloterna in och börjar planera flygsträckan, tankningen, vädret mm
  • När det är 35 minuter kvar till avgång åker vi till flygplanet och gör i första hand en säkerhetskontroll av all utrustning och ser att allt ser normalt ut i hela kabinen.
  • 20 minuter före avgång kommer passagerarna ombord.
  • En av oss annonserar om hur bagage ska stuvas, att säkerhetsbälten ska fästas, mobiler slås av osv. när alla passagerarna kommit: Vi stänger bagageluckor och kontrollerar bälten och handbagage mm.
  • När vi lämnat "kabinen är checkad" till kabinchefen stängs dörren och vi kan snart ge oss iväg från parkeringen.
  • Då är det dags för demonstration av bälten, syrgasmasker, flytvästar och nödutgångar.
  • Väl i luften serverar vi något. Vad och hur är väldigt olika beroende på vad det är för flygning.
  • Vi landar och går till den där datorn igen och checkar ut om vi ska gå hem och checkar om ifall vi ska flyga mer den dagen... Där får vi besked om det skett några förändringar i vårt schema.
  • Schema får vi för en månad i taget och om man, som jag, inte har ett fastlagt system kan det bli arbete vilka dagar som helst. Vi får schemat ca 14 dagar innan det ska börja gälla. Så det är inte så lätt att planera sitt liv. Vi har dock en viss möjlighet att påverka schemat...

Ungefär så där har jag det på en vanlig dag på jobbet. Sedan är ju alla dagar helt olika beroende på vilka människor man möter.


Rösta gärna


 
 
Singo

Singo

17 november 2008 20:58

Jag är så jäkla imponerad! Gud så intressant ditt jobb är! Jag vill däremot inte vara flygvärdinna. Verkar ju jobbigt också. Men...det är så speciellt och annorlunda. Man har liksom ingen aaaaning om hur det är...

En fråga: Är piloterna en klass för sig eller kan de underlåta sig att prata mer er andra? Hur är hierarkin?

http://singo.bloggagratis.se

 
Kimmie

Kimmie

18 november 2008 09:30

Rätt spännande att ha olika kollegor hela tiden, jag har alltid trott att ni var indelade i någon sorts grupper som arbetade tillsammans.

http://kimmietid.blogspot.com

 
Pisan

Pisan

18 november 2008 11:00

Kul läsning!! :-)

http://pisan.bloggsida.se

 
helga

helga

18 november 2008 12:04

Singo; Kul att du gillade att läsa lite om vårt jobb. Piloterna och vi samarbetar så klart. Befälhavaren (kapten) har det slutgiltiga ansvaret för allt, men vi har bra kontakt. Inte mycket hierarki hos oss.

Däremot tror jag det kan vara helt annorlunda i andra länder!!

Kimmie; Det kanske är så på andra bolag, men vi roterar mest hela tiden...

Pisan; Tack :)

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
britten

britten

18 november 2008 15:29

roligt att läsa ..blev lite förvånad över att erat tidsschema känns väldigt taijt.? eller...

http://pyrobritt.blogg.se

 
helga

helga

18 november 2008 15:35

Britten; Ja, det är ganska exakt uträknat. Inte tid till att gå och drälla utan alla måste göra sina uppgifter effektivt ...

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Herta

Herta

5 januari 2009 16:58

Hej! Hittade hit på nåt sätt. Denna blogg tror jag att jag kommer att återvända till. Jag gillar inte att flyga men gör detta trots allt då jag vill se mej omkring. Verkar kul att läsa om Din vardag just därför.

http://www.hertabloggen.blogg.se

 
helga

helga

5 januari 2009 21:29

Herta; Tack för besöket! Välkommen tillbaka om du vill!

http://helga1.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards