Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under oktober 2008

Av Helga - 22 oktober 2008 08:08


Det blev ganska sent igår. Delas för att jag landade sent och dels för att dottern kom hem sent från en storstadsmatch. Vi tog oss en kvällsfika tillsammans innan vi gick i säng. Idag var det två trötta tjejer...


Nu ska jag ge dig ett tips på en mysig restaurang i Östersund. Det ligger på en fin gammal gård alldeles intill gågatan och heter "Tuttis Konfetti". Där serveras god vegetarisk mat och det finns även en del specerier och presentartiklar till försäljning. På kvällstid kan det vara evenemang som t ex Poetry slam på gång. Det finns alltid veckotidningar att läsa om man är där på egen hand. Sist jag var där fick jag en god broccoligratäng, quornpaj, ugnsrostad potatis, soppa och massor av goda sallader.


Idag bär det av igen och denna gång ska jag flyga till en av våra mest annorlunda destinationer i öster.


Rösta på lilla mig

Nina Lizell hade jag nyligen med ombord - minns du henne? Hon firar 40-årsjubileum som artist i år berättade hon...

Av Helga - 21 oktober 2008 11:04


Igår var en "busy" dag igen - jag kan ibland inte fatta att flygbranschen går dåligt när vi har fullt upp hela tiden... det måste vara något med + och - ...


Igår kväll hade vi fem söta pensionärer med ombord och de hade en stor pokal i en plastkasse. Jag måste ju bara fråga vad de hade varit med om. De berättade att de vunnit veteran-SM i en typ av frågetävling. De var så söta och så glada över sin vinst!!


Idag är jag i en mellansvensk stad och har hela förmiddagen på mig att se mig omkring. Jag ska se om jag kan ta några vackra höstbilder och promenera runt. En stadig bit mat ska jag också äta eftersom resten av dagen blir stressig och då brukar det mest bli någon macka eller så...


Rösta så blir jag glad


Av Helga - 20 oktober 2008 08:16


Det har varit en rolig och fartfylld helg med pappas födelsedagsfirande och flera matcher.


När vi kom hem igår efter sista matchen gjorde jag kycklingspett, med ris och jordnötssås. Det påminde mig om när jag var liten och vi bodde i Singapore i tre år. Där brukade vi åka till Satay Club ibland och äta liknande mat. Då på 60-talet var det ett myller av små matstånd och bord och stolar huller om buller. Man beställde olika spett med den goda såsen och ris. Jag tror inte riktiga Satay Club finns kvar idag men här kan du läsa mer om det man rekommenderar turister idag vad gäller Satay;  http://www.virtualtourist.com/travel/Asia/Singapore/Singapore-1495679/Restaurants-Singapore-Satay_Club-BR-1.html


Idag ska det flygas igen och till natten hamnar jag på hotell. Sonen är ledig från skolan idag och vi får lite tid tillsammans innan jag ska ge mig iväg (om han nu vaknar någon gång)...


Rösta gärna


Den här bilden tog jag förra veckan och nu ligger alla bladen i lövkorgen...

Av Helga - 19 oktober 2008 10:24


Det blev mycket basket för oss igår. Maken som coach, barnen som spelare och jag som protokollförare i sekretariatet. Det var en härlig dag i en svettig gymastiksal ;)


Idag ska jag och maken åka hem till mina föräldrar för att fira min älskade pappa som fyllt år i veckan - 84 år har det hunnit bli. Fantastiskt!!



Efter det ska dottern spela ännu en match och den här gången ska vi bara agera publik.


Nu har jag också fått ICA´s "storebror ser dig-kuponger". Lite läskigt känns det allt när det visas exakt de varor vi ofta köper. Däremot har jag mer nytta av de här kupongerna än de vi brukar få - dem brukar jag sällan använda.

Rösta gärna




Av Helga - 18 oktober 2008 11:40


Jag somnade trött som ett barn redan strax efter 22 igår kväll och vaknade först vid 08 imorse. Det var såå skönt att få sova ut efter arbetsveckan...


Idag har jag varit och handlat och förberett middagen eftersom vi ska till matchlokalen där båda ungdomarna ska spela match på eftermiddagen.Vi kommer att komma hem sent och då är det skönt att ha maten i stort sett klar - ikväll blir det tacos.


Det är min tur att skriva matchprotokollet idag och det var ju ett tag sedan. Det ska nog gå bra ändå...


Kanske hinner vi förbi min mammas syföreningsförsäljning också på vägen till matchlokalen - vi får se.


Rösta gärna


Av Helga - 17 oktober 2008 18:22


Hurra!! Jag är ledig i helgen!!!


Jag har stigit upp i ottan nu fyra dagar i rad så nu ska det bli gött med en sovmorgon imorgon...


Den här dagen var lång, men helt okey ändå. Som vanligt är det mycket folk som ska resa hit och dit inför helgen.


På den sista flighten jag hade var det en hel del passagerare som hade egen matsäck med sig och det är inte förbjudet. Egen matsäck med flytande alkoholinnehåll är däremot inte godkänt och det fanns det också några herrar som hade. De hade dukat upp så fint med muggar, groggvirke och sprit på stolsradens mittenbord.


Vi blev tvungna att tillrättavisa dessa män eftersom vi inte har någon som helst kontroll över mängden de dricker när de har eget med sig. Alkohol påverkar oss också betydligt mer på hög höjd och det kanske inte alla har tänkt på.


Nu ska jag snart laga till en thairätt tills när maken och dottern kommer hem från träningen. Gubben har handlat hem ingredienserna och lagt ett recept på bordet. Det står på lappen;


Detta är gott och enkelt att laga till. Då får vi hoppas på det ;)


Sonen har åkt till en kompis...

 Rösta gärna


Av Helga - 17 oktober 2008 06:18


Visst var det Stellan Skarsgård...


Grattis UnderCover som var först med rätt svar.


Idag blir det flyga för hela slanten!

Rösta gärna


Av Helga - 16 oktober 2008 12:15


Idag skulle det bli en lugn flight med rätt så lite passagerare, men pga dåligt väder på destinationen ställdes flygningen, som skulle gå lite senare, in. Vi fick en ny försenad starttid, fick byta till en betydligt större flygplanstyp och fick ombord ca 180 gäster istället för som vi trodde från början 70 stycken.


Vi hade ganska kort flygtid så jag kan lova att det var spikskorna på som gällde... Ibland är det faktiskt roligt när allt ställs på sin spets och vi alla skärper till oss ordentligt och allt bara flyter trots masssor av folk att servera på endast 40 minuter.


En del var sura för att de fått sina förbokade platser ändrade och jag säger som Singo ; Detta är ett I-landsproblem och vi i besättningen var glada att;


1. en ny maskin fixats fram så vi kunde flyga alla dit de skulle.

2. vädret förbättrades och dimman släppte så vi kunde landa trots allt.


Jag hade också en man ombord som inte stängde av sin elektroniska manick trots att jag sade till honom två gånger. Den tredje gången stod jag kvar och väntade tills han lydde mig. Tur att jag är förskollärare i botten när vissa män är som barn ;)


Hela dagen blev glittrande ljus och fantastisk när en megakänd (även känd i utlandet) svensk manlig skådespelare steg ombord. Både jag och kabinchefen blev lite smått svaga i knäna...


Psst. Jag kanske berättar vem den här megakändisen var en annan dag. Du kan väl gissa på vem du tror det var... Svaret publiceras imorgon bitti.


Rösta gärna


Vad fint va!? Synd bara att några måste klottra på den fina väggen...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards