Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under maj 2008

Av Helga - 26 maj 2008 08:06


Efter att vi åkt hem från svärmor skulle sonen springa i ett naturområde i närheten. Maken och dottern passade på att handla (de var hemlighetsfulla) och jag satt i bilen. Lite senare på kvällen överraskades jag med goda toast med gräddfil, ägg och räkor. Det var gulligt av ungdomarna att fixa det till sin morsa!


Till min mamma hade jag köpt en rosmarin i lerkruka och så hade jag plockat en knippa rabarber på landet. Svärmor fick en bunt rabarber hon också, en veckotidning och choklad.


Rabarbern på landet börjar bli så stor redan så det blev, trots att jag plockade två knippor att ta med hem, även en rabarberpaj gjord på lördagen vid stugan.


Rösta?


Ssscchh.... stör oss inte - vi sover...


Rosmarin är "kärlekskryddan" som under antiken helgades åt Afrodite, kärlekens gudinna. I varmare länder kan rosmarinen bli manshög men hos oss blir den ca 50 cm som mest. Aromen är så pass stark att rosmarin passar bäst som ensamkrydda. Använd färska blad och toppar eller krossad torkad rosmarin till lammrätter, fläsk, fet fisk, fågel, vilt, grönsaksrätter mm. Passar även bra i marinader.


Uppgifter hämtade från "De godaste kryddorna" av Siv Hellgren


Av Helga - 25 maj 2008 21:41


Det har varit en jätteskön, solig helg på landet...


På fredagskvällen kom vi ut lagom för att sitta en stund i solen och sedan börja med maten. Det blev tacos som är lätt att laga i ordning. På lördagsmorgonen åkte jag och ungdomarna på en loppis och fyndade serietidningar, örhängen, en vas, solglasögon och några anteckningsblock för ett spottstyver. När vi kom tillbaka till stugan bestämde vi oss för att lägga i båten. Det är väldigt lätt nu när vi är fyra som kan hjälpa till...


Till lördagskvällen blev det grillning utomhus innan vi satte oss tillrätta för att se Eurovision song contest. Våra miner när Perelli inte fått några poäng alls av de första länderna var nog samma som i många andra svenska hem. Inte för att jag tycker Hero är världsklass men några fler poäng hade jag nog hoppats på ändå. Nu får den svenska journalistkåren skärpa sig i fortsättningen och sluta haussa upp de svenska bidragen inför varje års omgång. Det blir ju patetiskt till slut...


Idag for vi hem tidigt eftersom jag skulle fira min mamma med fika i stadsparken. Maken och ungdomarna var bjudna på middag hos svärmor och dit kom jag också lagom till kaffet och tårtan.


Som du hör har det varit en händelserik helg - vid stugan var det dock som vanligt frid i själen och det är så skönt!!


Rösta?


En hallongrotta till mor...

Av Helga - 23 maj 2008 08:29


Host, snörvel och fräs... håll dig på lite av stånd så jag inte smittar dig ;)


Igår blev en vilsam dag... det enda jag gjorde var att ta en lugn skogspromenad och så handlade jag på hemvägen. För övrigt vilade jag som den duktiga flicka jag är.


På kvällen åkte jag och dottern till en stormarknad och köpte ett par söta sandaler som hon ska ha bl a på skolavslutningen. Vi såg på semifinalen i Eurovision song contest också men slutet fick inte ungdomarna se - det blir för sent en vanlig skoldag. De kan se inspelningen idag om de vill. Charlotte Perelli gick till final och det var väntat sägs det.


Ikväll åker vi till sommarstugan och det ska bli skönt!!! Dottern tycker ibland det blir trist därute eftersom det är svårare att hålla kontakten med kompisarna i den datorfria zonen. Nu har hon dock MSN i mobilen och kommer att kunna chatta om hon vill.


Rösta?



Av Helga - 22 maj 2008 08:34


Idag är jag ordentligt förkyld och droppandet har börjat övergå till en täppt kran. Det gör att jag känner mig rätt så sliten och det ska bli vila, vila, vila den här dagen.


Jag ser i högermarginalen (rubrik; för ett år sedan) att jag skrev om en ny vitvinbärsbuske som jag satte förra året. Det är roligt att se att den har tagit sig bra och att det kommer att bli bär på den redan i år.


Ikväll är det dags för Charlotte Perelli och även om jag inte är helt Perellifrälst så gör hon ett bra jobb med den här låten - Lycka till ikväll!!!


Rösta?


Av Helga - 21 maj 2008 22:00


Trots att jag känt mig hängig städade jag och bytte våra lakan idag. En promenad blev det också innan ungdomarna kom hem från skolan. Vi fick se solen en del idag så det blev en fika utomhus. Jag såg att ruccolan jag satt i kruka har börjat gro... lite väl blött har det blivit i krukorna av allt regnande så de fick ställas in under tak nu.


Efter middagen har maken och jag suttit och fört närvarokort för hans lag. Det ska göras på datorn och skickas in via mail till kansliet. Lite pyssel men rätt så kul pyssel och väldigt skönt när det är klart.


Dottern tränar mycket på sitt munspel nu. Hon har hämtat hem noter på nätet från utländska websidor och kan spela Beatles- och Johnny Cashlåtar bl a. Kul att det går framåt!!


För övrigt droppar det från min kran - jag måste nog skaffa fler paket av pappersnäsdukar imorgon...


Rösta?


Där kossorna går idag satt jag och fikade för några veckor sedan... tur att jag inte hamnade med kaffet i en koblaja.



Av Helga - 21 maj 2008 11:17


Det här var nog den låt som jag gillade bäst igår - Rumäniens bidrag som sjöngs på Italienska...

Rösta?

Av Helga - 21 maj 2008 08:27


Idag är jag helt plötsligt förkyld... maken har varit rejält förkyld ett tag så det kommer väl därifrån. Det var svårt att somna igår kväll pga detta - jag tror jag får ta och lägga mig och vila en stund idag.


Jag gjorde en rabarberpaj igår och receptet hittade jag hos Kimmie. Det var verkligen en smarrig paj och det var kul med ett nytt recept. Nästa gång jag provar något nytt blir det nog Brittens goda jordgubbspaj.


Rösta?


En vit syrén som börjar blomma när som helst...





Av Helga - 20 maj 2008 13:26


Ikväll börjar Eurovision Song Contest igen...


  • Ska du titta?

  • Hur kommer det att gå för Charlotte Perelli på torsdag - går hon vidare till finalen?

  • Vad tycker du om plojbidragen?

Rösta?



Mina svar

  • Jag kommer att titta på programmen.

  • Jag tror Charlotte går vidare till finalen - väl där kan det bli hur som helst. Jag tycker fortfarande Rongedals borde ha vunnit.

  • Om plojbidragen tycker jag olika beroende på om de har en bra låt eller inte. Synd däremot om hela tävlingen bara blir ploj. 

Svara gärna på frågorna i en kommentar eller skriv svaren på din egen blogg...


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards