Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 15 april 2008

En perfekt bufférätt...

Av Helga - 15 april 2008 08:50


Nena berättar på sin blogg om att de snart ska ha konfirmation i familjen och jag vill ge henne ett förslag på en bra bufférätt som är lätt att göra, inte så dyr och som ska förberedas och serveras kall. Många är det säkert som ska till med studentmottagningar, konfirmationer, skolavslutningar mm nu på våren och försommaren...


 Äppelmarinerad Fläskfilé med tillbehör


Helstek örtkryddad fläskfilé och låt kallna. Lägg den sedan skivad i marinad över natten.Sedan är det bara tillbehören som behöver anrättas.


 4 port;

ca 700 g fläskfilé

Kryddblandning; 2 krm pepparmix eller svartpeppar, 2 krm örtagårdskrydda eller liknande, 2 tsk torkad smulad dragon, 2 tsk torkad smulad timjan, salt.


Marinad;

1 dl olja, 3 msk konc. äppeljuice, 0,5 msk starksöt senap, 1 krm svartpeppar, 1 tsk salt, 2 repade stjälkar rosmarin, 2 msk hackad färsk timjan.


Sätt ugnen på 225 grader. Putsa filén helt fri från hinnor och fett. Blanda samman allt till kryddblandningen. Gnid in filéerna. Låt ligga ca 30 minuter. Blanda samtliga ingredienser till marinaden.


Hetta upp en stekgryta med fett och bryn filéerna runt om. Salta. Efterstek i ugn ca 20 min. Låt svalna.


Skiva köttet och lägg i en form så att de ligger lite trångt. Häll på marinaden. Täck över med tätslutande lock och ställ kallt över natt. Vänd några gånger. Ta upp fläskfilén ur marinaden och lägg upp skivorna på ett serveringsfat. Droppa ev. lite marinad över skivorna. Garnera med färsk rosmarin eller persilja.


Gör en sås och servera till;

Blanda 2 dl creme fraiche (ta lätt om du vill) med 2 urkärnade och tärnade rödskaliga äpplen, 1 msk starksöt senap, nymald svartpeppar och 1-2 tsk konc. äppeljuice. Gör såsen i förväg.


Jag har serverat denna rätt med potatishalvor ibland och kall pastasallad eller couscoussallad ibland beroende på hur mycket tid som finns för matlagning på festdagen. Lycka till!


Vill man ha detta som en del av en buffé kan man ju även ha några pajer, kallskuren kalkon, salami eller dylikt, några olika såser eller röror... Bara fantasin sätter gränserna ;)


Rösta?


 
 
Gilla

Gilla

15 april 2008 09:57

Det där låter ju bara gottgott!

http://gilla.bloggagratis.se

 
elaina

elaina

15 april 2008 10:36

OJ,
vilket bra alternativ till eviga rostbiffen å p-salladen! Ska lägga det på minnet å tipsa en arbetskamrat som har både konfirmand å student här framöver. Antar att det är OK att jag länkar...
=0)

http://elaina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Filifjonkan

15 april 2008 10:44

Morrn ja det lät jättegott det där smidigt att servera när mani nte vet hur många som kommer

 
helga

helga

15 april 2008 11:02

Gilla; Kul att det smakar :)

Elaina; Kul att du gillar tipset - länka gärna!!

Fjonkan; Tack - kul att du gillar förslaget!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
-Nena-

-Nena-

15 april 2008 11:44

Ett stort tack till dig Helga. Jag har skrivit ut och lägger fram till resten av familjen att läsa.
Jag tycker att det lät supergott!
Tack igen och ha en bra dag

http://nena.bloggagratis.se

 
kicki

kicki

15 april 2008 13:15

Va gott det låter, måste provas...
kramen

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
britten

britten

15 april 2008 17:12

hej där..vilket smaskigt tips ! ja nu stundar många fester..ska läsa ikapp mig nu på din blogg / kram

http://pyrobritt.blogg.se

 
Hannele

Hannele

15 april 2008 18:11

Dottern gjorde en underbr buffé förra året,allt passade även gluten- och laktosallergiker.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Millis

Millis

15 april 2008 19:06

Tusen tack för tipset! Det passar bra nu när sonen tar studenten.

Kramis

http://millis.bloggagratis.se

 
helga

helga

15 april 2008 19:10

Nena; Det var så lite så -passar det inte nu kanske ni gör det en annan gång...

Kicki; Bra till större tillställningar med ont om tid...

Britten; Välkommen hem!!

Hannele; Jag kommer ihåg bilder från den tillställningen...

Millis; Bra att det kommer till nytta!

http://www.helga1

 
ugglan

ugglan

15 april 2008 19:17

Låter gott, det snor jag fort som bara den!!!!

http://ugglan.bloggagratis.se

 
helga

helga

15 april 2008 19:21

Ugglan; Varsågod :)

http://www.helga1.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards