Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juli 2007

Av Helga - 9 juli 2007 11:16

Min digitalkamera gick sönder och jag lämnade in den för reparation i början på juni... Jag har ännu inte fått tillbaka den. GnällO vill beklaga sig över att hon inte får sin kamera till sonens konfirmation!!! Det blir till att plocka fram den gamla hederliga kameran igen.


Jag har dock talat med firman i fråga och lagningen går på garantin - det var ju i allafullafall bra !



Av Helga - 9 juli 2007 10:26

Mamma ringde från släktgården där mina syskon med familjer, mina föräldrar, min kusin med familj och moster/morbror vistas just nu.


Mamma hade funderingar kring vårt boende när vi kommer upp på torsdag. Svärmor och dottern ska få bo i min ena systers nya sovbod - den är fräschast och det är ju bra - svärmor är inte van vid så enkla förhållanden som det är vid släktgården. Jag och maken är inte nogräknade så jag sa att vi kan bo var som helst där det finns en säng. Det ordnar sig alltid.


Nu ska dammsugaren fram och sedan ska jag och dottern  gå igenom en hög med böcker och papper från skolan. Vad ska sparas, vad ska kastas?

Av Helga - 9 juli 2007 08:26

Idag ska jag ut till Arlanda igen, slut på friden... Dagens jobb är dock precis lagom tycker jag. En tur och returflygning inrikes bara.


Imorgon är en annan dag...  Då blir det en längre flygning sydöstut i Europa. Skicka ut soltörstande och hämta hem de som solat klart!


Dottern har valt att stanna hemma i stan istället för att åka med maken ut på landet så hon får klara sig själv de här två arbetsdagarna, men det fixar hon. Blir det kris kan hon ringa en kompis eller farmor. Jag kommer att vara hemma på nätterna förstås och idag blir jag bara borta ca 5 timmar.


Dottern sover fortfarande och jag ska nu ner och skära upp köttet som jag helstekte igår. Sedan blir det en kopp kaffe med en hård smörgås och på den brer jag min hemgjorda rabarbermarmelad som jag lämnat recept på tidigare (Kategori: Mat o recept 11/6). mmmm.... det blir gott!


TVÅ DAGAR KVAR TILL MIN SEMESTER !!

Av Helga - 8 juli 2007 22:16

Dottern och jag, som är ensamma hemma, har ätit tacos med guacamole till middag. Efter det bestämde vi oss för att se en film. Det blev en gammal, rolig film som heter "Junior". Skådespelarna Arnold Swartzenegger, Emma Thompson och Danny de Vito gör bra insatser i filmen som handlar om två forskare som gör en man med barn. Detta leder till diverse tokigheter och förvecklingar. Filmen är från 1994 och det syntes bl a på klädvalet i filmen.


Sov sött!

Av Helga - 8 juli 2007 15:45

Läser på Tant Taggs sida om politikerveckan i Almedalen på Gotland. Detta ger mig minnen från när jag bodde på ön en kortare tid. Mina föräldrar bodde också där ungefär ett decennium och min syster har bott där längst av alla i familjen.


Gotland är en fantastisk plats att åka till även för oss som inte vill festa loss mitt i Visby. Det finns många platser som ligger undanskymda med den mest unika natur du kan tänka dig. Det jag tycker är vackrast är fälten med röd vallmo och blå eld som lyser mot dig vart du än tar dig på ön, raukarna förstås och ringmuren i solnedgång, fantastiskt. Åk till Gotland ....


Mitt bästa minne från Gotland måste vara mitt och makens bröllop för 17 år sedan. Vi både gifte oss och förlovade oss på ön och i mina ögon är Gotland nog Sveriges vackraste plats.


Bilden är hämtad på www.snevide.com. En härlig sida där jag tycker du ska titta in.

Av Helga - 8 juli 2007 14:14

Det blev tre överfulla matkassar, tre toalettrulleförpackningar och fyra läskflaskor löst liggande i bilen. Det mesta ska med upp till släktgården på torsdag, dit vi ska åka tillsammans med svärmor. Hela "tjocka" släkten är där och vi ska fira konfirmation för sonen och sysslingen. På lördagen ska vi och min kusins familj bjuda på mat när hela "spektaklet"  är över vid stiftsgården.


Nu ska jag till att förbereda köttet till den marinerade fläskfilén som vi tänkt servera. Sedan får jag frysa köttet och marinera den senare på plats. Köksförhållandena är enkla vid släktgården, så man får göra det lätt för sig. Vi kommer heller inte att ha så mycket tid till matlagning eftersom det är två dagars firande av konfirmationen på stiftsgården med mat, fika, uppträdanden, gudstjänster mm.

Klockstapeln vid Stiftsgården...


Maken har åkt ut till landet för att tömma postlådan, fiska och klippa gräs om det nu inte fortsätter regna i flera dagar. Just nu häller det ner här...



Av Helga - 8 juli 2007 10:27

Det blev en mysig familjeföreställning hemma hos svägerskan med familj.


Tänk att hon fyllt 50 år. Det kan man verkligen inte tro - hon ser ut som en ung tjej. Hon är orättvist slank och lång så hon bär upp alla kläder. Hm! Jag är bara lite avundsjuk. Jag är också lång, men inte fullt så slank som hon. Inte tjock heller, mer normalbyggd.


Vi fick en fördrink med snacks i väntan på svärmor, som inte kunde hitta sina nycklar. En av syskonbarnen körde dit med extranycklar, så de kunde låsa och körde över henne.


Sedan blev det en räkbakelse till förrätt, en god fläskfilérätt med färsk potatis till varmrätt och ananassorbet och jordgubbsglass till efterrätt. Efter det var vi duktigt mätta och satt och jäste i soffan. Det är förstås kul att höra hur ungdomarna har det. Två av svägerskans är vuxna och jobbar nu. Den ena är nyutexaminerad polis och den andra chaufför.


När vi kommit hem ringde svärmor - hon hade hittat sina nycklar i en ficka på en morgonrock som inte brukar använda så ofta. Ibland gör man saker utan att tänka. Skönt att nycklarna kom tillrätta.


Nu ska jag skjutsa dottern till ett träningspass och under tiden hon tränar ska jag handla mat.

Av Helga - 7 juli 2007 13:41

Vi åkte till stadens största köpcentrum och köpte den ena av sonens konfirmationspresenter. Sedan åkte vi till en affär med design- och hantverksprylar och köpte en minnessak till sonen också. Sysslingen ska även han få en present därifrån - jag vågar inte skriva vad - tänk om de läser min blogg!


När vi ändå var på hantverksaffären passade vi på att äta lunch också, de har ett jättefint café där. Alla tre tog en varm toast av ciabattabröd med ost, rödlök och prosciutto. Smarrigt! Dottern fick en chokladboll också.


Nej, nu ska jag fundera på vad jag ska ha på mig ikväll på 50-årsfesten hos svägerskan. Jag tror jag tar en hallonröd klänning som jag har i garderoben och en vit kavaj från Flash. Inget av plaggen är nya, men härligt somriga.

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards