Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2007

Av Helga - 25 april 2007 16:53

Här kommer en fortsättning av min serie med tokigt skrivna engelska skyltar ute i världen. Insamlat av Air France-personal:

MOSCOW HOTEL: You are welcome to visit the cemetery where famous Russian composers, artists and writers are buried daily except thursdays.


HONG KONG Tailor Shop: Ladies may have a fit upstairs.


BANGKOK DRY CLEANER: Drop your trousers here for best results.


Fortsättning följer....

Av Helga - 25 april 2007 14:53

Med risk för att bli hotad till livet vill GnällO (=Gnällombudsmannen) har göra ett  viktigt statement:


Årets modeflopp är utan konkurrens "FLOPPATOFFELN" eller hette den foppatoffeln.

 Så fruktansvärt ful!

Detta skomode är något vi kommer att skratta åt och det snart.

Du kanske har ett modeflopp-förslag som kan bli first runner-up. Skicka gärna en kommentar.

Av Helga - 25 april 2007 13:38

Jag är gift sedan 17 år och har sällskapat med gubben sedan 1986. Oj oj oj vad tiden går...

Vi träffades på en 50-talsfest som arrangerades av ett gäng avdankade "basketspelare".

Min "blivande" är en lång och ståtligt man, men hur såg han ut på festen egentligen. Jeans, flanellskjorta med uppkavlade ärmar, myggjagare och brylkräm i håret. Just då var det lite svårt att se att detta var mannen i mitt liv.

 När jag tänker närmare på saken såg jag nog ganska tokig ut själv. En röd kjol med svarta prickar, svart tröja, bobby-socks och hög "pony-tail".

Trots de tokiga  utstyrslarna kom vi att fatta tycke för varann efter en tid.  Mannen ifråga ringde mig ett par dagar senare efter att ha fått mitt telefonnummer via en kompis. Romantiskt va!!

Nu klär vi oss i 50-talskläder varje år för att fira vår dag - NEJ JAG BARA SKOJA!!

Av Helga - 25 april 2007 12:47

Ibland är jag ju bara för klantig. Idag när jag kom hem från min Tysklandsresa hittade jag inga hemnycklar i handväskan. Nycklarna hade jag glömt att ta med igår när jag reste iväg. TYPISKT! Skulle jag behöva sitta på altanen i uniformen och vänta på att någon kom hem ??

Tur i oturen hade jag iallafall som hann till dotterns skola innan hennes klass stack iväg på  utflykt till Hälsans hus i stan. Tur igen att dottern hade med sig nyckeln till skolan idag. Så är inte alltid fallet....

Tur ska man väl ha ibland!!!!!!!!

Av Helga - 25 april 2007 11:35

Som kabinpersonal ska man uppfylla många roller och ibland är de svåra att förena:

  •  Polis - visste du att vi har handklovar ombord
  • Mamma - Många resenärer är ovana och så måste vi ju pyssla om piloterna också (vi brukar på skoj kalla dem för våra små TAMAGUCHI eftersom de behöver ständig omvårdnad - nu får jag nog på moppo)
  • Psykolog - Många passagerare är rädda, ledsna eller vill bara skälla lite på oss.
  • Sjukskötare - Vi har många sjukdomsfall ombord och tränar på Flight Academy varje år.
  • Räddningledare - Vi ska kunna evakuera flygplanet (det tränar vi också på varje år).
  • Clown - Vi ska kunna roa "paxen" (=passagerarna)
  • Servitör - Vi ska kunna hälla upp kaffet, helst utan att spilla trots turbulens.
  • Kock - Vi ska kunna värma mat i varmluftsugn.
  • Städerska - Vi ska städa flygplan.
  • Barnskötare - Vi ska ta hand om ensamåkande barn. Många barn i Sverige reser från norr till söder under helger och lov.
  • Tolk - Vi bör kunna många språk, eller åtminstone vårt eget teckenspråk som jag skrivit om i ett tidigare inlägg.
  • Brandman - Vi ska kunna släcka en brand ombord (tränar vi också på varje år)
  • Tyngdlyftare/stuveriarbetare - Vi ska kunna lyfta tant Agdas väska och för den delen även släpa på vår egen.
  • Kurir - Vi fraktar diplomatpost i kabinen.
  • Försäljare - Vi säljer mat, snacks,presenter m.m
  • Informatör - Vi informerar "paxen"  om förseningar, anslutningsflyg, flygtid etc.

En allkonstnärs yrke helt enkelt. Visste du förresten att många kabinanställa på mitt flygbolag även har en annan högre utbildning. Det finns läkare, lärare, förskollärare, ekonomer, sjuksköterskor m.m som arbetar ombord (det gäller även på pilotsidan). Du kanske skulle bli snopen om du ena dagen blir behandlad på vårdcentralen av en läkare eller sjuksköterska som nästa dag står och häller upp ditt kaffe på flygplanet. Varför jobbar vi i luften då? Jo, vi trivs helt enkelt - det blir en livsstil som är svår att slita sig ifrån.

Tack så länge! Vi ses snart hoppas jag.


Av Helga - 25 april 2007 10:12

Jag har just återvänt från en kort övernattning i sydtyskland och "turen" bjöd på en trevlig överraskning. Jag mötte försommaren. När vi landat igår kväll och steg av flygplanet möttes vi av en fantastisk doft...

Det var doften av syrén och hägg. Kastanjen blommade också. Snart är vi där!!

Av Helga - 24 april 2007 19:16

Jag kommer visst aldrig iväg på tid. Försening kanske ska höra till en flygvärdinnas vardag.

 Kommer att tänka på ett intressant ämne, nämligen flygrädsla. Var gärna med i omröstningen som jag har på min sida. Det är oerhört vanligt med flygrädsla bland våra passagerare och det kan yttra sig på olika sätt. Det kanske inte är lika vanligt att vi som jobbar ombord är flygrädda, men jag minns ett tillfälle när jag såg min kollega sitta och krama en kudde vid landning. VILKEN SYN! Hoppas ingen passagerare såg.

 Hon var oerhört flygrädd. Det blev nog jobbigt att ha detta yrke så nu sysslar hon med annat.

Av Helga - 24 april 2007 17:15

Ja, det säger sig självt att det är viktigt att tryckutjämna öronen när man flyger. Är du förkyld kan det göra faktiskt ordentligt ont. Många är de passagerare som ber om näsdroppar eller ibland t. o. m ber om att få de s.k öronkopparna.

Däremot kanske inte så många har tänkt på att detsamma händer med  din mage. Personalen rekommenderas därför att undvika gasbildande mat såsom kål, purjolök mm. Vem vill bli känd som den pruttande flygvärdinnan när man skrider fram i mittgången. Inte jag i allafall, men det har nog hänt en eller annan gång!!

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards